onsdag 16 november 2011

Ljusbehandling, så funkar det!

Jag fick en kommentar av en tjej som ville veta mer om ljusbehandlingarna jag kommer att på börja. Skriver med glädje ett inlägg om detta. Det är tredje året i rad som jag vintertid gör en ljusbehandling. Det speciella är att jag kommer ställa lite extra krav på behandlingen i år, så som att den ska vara cortison fri. Förhoppningsvis blir det sista året jag gör denna behandling... trots att den är effektiv är det inte bra i längden. Läs mer i fortsättningen på inlägget här under...

Det finns handtag i solariet så att man ska kunna få ljuset att 
verka även på "svåra" ställen som underarmar etc.

För vem?
Personer med allvarligt eksem, psoriasis eller liknande hud sjukdom. Vanligen måste man först träffa en hud läkare som kan ge remiss till solljus behandling. Det är inte heller vanligt att solljus behandling är det första alternativ som din hud läkare föreslår, men om du verkligen vill testa tycker jag att du själv ska föreslå det till hud läkaren. Läkare brukar i allmänhet inte vara omöjliga - det handlar trots allt om DIN hälsa.

Hur?
Behandlingarna utförs på hälsovården. I behandlingsrummet finns ett stå-solarium. Detta är dock inget vanligt solarium för ljusrören är mycket starkare än i ett vanligt solarium. Därför behöver man heller inte sola speciellt länge. Första gången räcker det med knappa två minuter, och efter ett par behandlingar är man uppe i "hela" fyra minuter i solariet. Man rekommenderas göra 10 behandlingar för att bli så gott som hel igen. Dock inte allt för många fler behandlingar då solarium fortfarande inte är bra för kroppen.

Cortison + behandling
Det enda kruxet med solljusbehandlingar är att de som sköter behandlingarna gärna ser till att man använder cortison och apotekets mjukgörande salvor i samband med behandlingarna. Det är här jag tänker göra en twist - jag tänker nämligen cortison-vägra och enbart vilja sola. Jag tror att ljusrören i sig kan ha en stor inverkan på min hud, och att cortison egentligen inte behövs, speciellt inte eftersom min kropp redan är så pass utsatt, och huden allt för tunn på grund av många års cortison-pepprande.

Kan ljusbehandlingen ha några biverkningar?
Ja. Precis som med vanlig sol, och solarium finns det en risk för cancer. Dock anses de behandlingar som utförs på sjukhus som mer säkra alternativ än att på egen hand behandla sina hud problem genom vanliga solarium. En biverkning som visserligen kan vara ganska trevlig är ju att man förstås blir brunare i huden, precis som med vanlig sol.

Egna erfarenheter
Jag har goda erfarenheter av att sola på sjukhuset. Jag upplever snabba resultat och att det i allmänhet är behagligare att leva. Ljuset i sig gör ju sitt för att kroppen får ett litet "glädje rus". Dock ska det bli spännande att testa en ljusbehandling som är cortison fri. Hoppas verkligen att det ska ge lika bra resultat. Inför vintern 2012 tänker jag dock satsa på något annat. Antingen akupunktur eller medicinsk laser behandling. Några åsikter/erfarenheter på den punkten?

6 kommentarer:

Agnes sa...

Håller tummarna för att det även funkar utan cortison! Kram :)

Becca sa...

Håller med Agnes till 100%!

Rebecca sa...

Hej! Vad kostar det att göra en ljusbehandling?

Lesly Valencia sa...

Låter bra. Det skulle jag vilja testa :)

Qbrium sa...

Rebecca: om jag kommer ihåg rätt var det ca 8 euro per gång. (80 kronor). Fast priset varierar säkerligen beroende på anstalt. Sedan kostar det ju att besöka läkare m.m. Tror summan för förra året blev 90 euro (runt 900 kr mao).

Är du intresserad tycker jag absolut att du ska ringa och fråga till din vård central. Kan bra hända att priserna är läger på din ort om det finns konkurrenter (vilket inte det finns på min ort).

Rebecca sa...

Hej igen!
Jag har gjort ljusbehandling förut när jag var yngre och hade extremt mycket besvär, det var för ca tio år sen då jag var 15-16 år, och det funkade väldigt bra!

Nu har mina eksem åter kommit tillbaka och jag har äntligen fått varit hos en riktig hudläkare. (3 månaders väntetid är inte kul)

Fick då protopic som du också fått? Hur tycker du att den funkar?

Samt kallelse till ljusbehandling.

Vågar inte hoppas på att det ska bli lika bra som förra gången, men ialla fall bättre än som det varit sista tiden.