söndag 13 november 2011

När drömmar går i kras

I lördags var jag på middag med Röda Korset. Under middagen började det klia, och det slutade inte. Jag var helt rödflammig och huden fjällade. Visst, jag har en hud sjukdom. Men att det skulle bli så här allvarligt förstod jag inte. Jag ringde min sambo som hämtade upp mig, vi for hem och jag kunde inte sluta klia. Det var helt hysteriskt! Jag grät och ville ta livet av mig. Min sambo ringde till min mamma som kom i ilfart. Vi åkte till akuten där jag fick recept på antibiotika, klådstillande/anti-deprimerande sömnmedel, kräm för att stilla såren samt en "mjukgörande" kräm (full med mineralolja).

Här slutar min naturliga resa för ett tag. Under den här veckan kommer jag få börja gå på ljusbehandling för mina eksem, och förhoppningsvis är jag tillbaka i branschen så småning om och kan fortsätta använda mig av naturliga alternativ... men just nu har jag tappat hoppet om allt, en aning. Dock VÄGRADE jag cortison när läkaren föreslog det. Protopic (se bilden nedan) är ett dyrt alternativ till cortison. Tuben på bilden kostade ca 1000 kronor. Som hittat...

Detta gäller dock bara kroppen; från halsen ner till låren. 
Mitt ansikte är fortfarande toppen!

På bilden, från vänster: Aqualan L "apotekets mjukgörande", Atarax "klådstillande sömnmedel", Protopic "alternativ till cortison", Dalacin "antibiotika". 

Naturlig hud vård och oljor har givit bra resultat stund vis. Tyvärr har detta inte funkat hela vägen för mig. Nu kommer det pågå en utredning om vad som utlöser denna klåda. Jag har aldrig (innan jag flyttat hemifrån) haft det så här. Mina misstankar: vårt marsvin eller mina p-piller. Vi ska börja med att låna ut marsvinet till min sambos mamma i tre månader för att se om det blir bättre. 

För att vara lite positiv vill jag tacka alla som skickar in mail till mig om hur de blivit hjälpta av min blogg och tipsen jag givit. Jag vill också dela med mig av ett av de gulliga mail jag fått från en läsare: 

"Hej!
Till en början vill jag säga att jag har börjat läsa din blogg i stort sett varje dag, och verkligen älskar den! Tipsen är guld värda för mig. Jag har haft jätte problem med min hy i många år och det har lett till att jag har fått sämre självförtroende.Jag har haft en blandhy (tror jag), och det har gjort så att jag sminkar mig överdrivet mycket. Jag har inte kunnat gå utan smink en dag!! Och sen har jag sminkat mig mer och mer under dagen..Ibland har jag mer eller mindre finnar det kan se olika ut men har typ aldrig varit utan en finne sen tonåren började (är 18 år nu).Men sen jag hittade din blogg och började kika på den så har jag börjat använde mig av dina tips med oljor och naturliga behandlingar, och det var faktiskt det första som faktiskt visade resultat.Jag har betydligt mindre finnar,knappt några alls.Känns jätte skönt!"

(mailet är förkortat en aning)


TACK IDA FÖR DINA FINA ORD!

9 kommentarer:

Tinna sa...

Vill tipsa om en nästan helt naturlig produkt för eksem som hjälpt mig väldigt mycket (och bättre än kortison): Eczema & Psoriasis Balm
länk: http://www.moogoo.com.au/eczema-psoriasis-balm.html
Kostar inte tusen kronor heller och är en väldigt dryg produkt, så den räcker långt :)
Har använt den i några dagar och den har redan läkt eksemen i nacken (ca 10x8cm stort) och har väldigt starkt förbättrat eksemen i ansiktet (ca 6x3cm och 3x8cm) som nu ser mycket bättre ut! :)
Jag har testat många naturliga produkter och hopkok, samt kortison för att försöka bli av med eksemen. Men inget av det har hjälpt så bra (och snabbt!) som denna kräm.
Hoppas du kommer få ordning på dina eksem snart och att du hittar orsaken så du kan undvika att det händer igen!

Qbrium sa...

Tusen tack Tinna! Ska kolla upp produkten. Kör denna kur till slut, har trots allt betalat multum för medicinen... så bäst att gå in för det till 100%.

malin sa...

heej:) Qbrium kan du lägga upp information om den krämen som Tinna tipsade om?:p <3

Qbrium sa...

Malin: det ska jag göra :)

Tinna: vill du maila mig med mer information om hur krämen hjälpt dig, hur du hittade den etc? (Du hittar mailen längst ner i högerspalten).

Hanna Li sa...

Hej, oj vad besvärligt för dig att få en sådan hemskt kraftfull reaktion! Hoppas den värsta klådan avtagit och att du snabbt blir bättre.

Becca sa...

Stackaren! Hoppas huden slutar klia snart. Kan inte tänka mig hur jobbigt det måste vara..

Anonym sa...

Väldigt tråkigt att höra om klådan. Alltid är det nått som ska j-vlas!


Stay strong girl!

/Micke

Lesly Valencia sa...

Jobbigt för dig. men be strong och ha tålamod så löser det sig till slut :)

TröstKram

Anonym sa...

Det måste vara väldigt jobbigt för dig, speciellt att det liksom "hämmar" ens sociala liv, jag kan inte ens fatta hur mycket det måste klia då jag tycker det är jobbigt med mina "småeksem" här och var. Hoppas allt löser sig med dina eksem iaf!

Uppskattar din blogg jättemycket, läser den varje dag och har väldigt mycket nytta av dina inlägg!!:D