fredag 4 november 2011

När huden bestämmer över karriären

I söndags var jag tvungen att fatta ett väldigt svårt beslut. Jag har under två år jobbat som extrapersonal på en utav Finlandsfärjorna. Nu slutade jag. Inte för att jag ville, utan för att jag måste. Den torra luften, heltäckningsmattor, fukt och mögel är något min hud inte alls tycker om och reagerar med att bli extra röd, svullen och sårig. Jag älskade mitt jobb, mina arbetskamrater, det jag gjorde... jag är bra på det jag gör. Men nu tog sagan slut. Jag har gått från en arbetslös extraknäckare till enbart arbetslös. På grund utav huden.

Jag blir ledsen över att sjukdomar och hud kan få bestämma så mycket över en. Vad man ska äta, vilka produkter man ska köpa (oftast de dyraste), hur man ska klä sig och var man ska jobba. Nu ska jag bara vara hemma och kurera mig med massor av oljor och salvor.  Kanske du sitter inne med ett dunder tips? Dela med dig!


Från eksem till CV
Inlägget leder mig till att vilja pumpa ut några tips till arbetssökande/angående ditt CV. Jag håller fortfarande på att söka jobb, men tycker att jag utvecklat en bra taktik. Hoppas ni får någon hjälp av följande...


  • Börja med att ringa företaget som söker personal och fråga om de fortfarande söker personal. Föreslå själv att du kan maila in ett CV. Då har du redan innan mailet bildat en kontakt med företaget.

  • Inled med att berätta vem du är: Namn, ålder, utbildning, intressen samt goda egenskaper.

  • Berätta kort om dina tidigare arbeten; var jobbade du, vad gjorde du där, har du lärt dig något av jobben, hur länge jobbade du där?

  • Berätta att du bifogar ditt CV, och ta upp saker de kan läsa om. Typ "I mitt CV hittar du fullständiga kontakt uppgifter samt en sammanfattning av mina erfarenheter".

  • Bifoga gärna en bild på dig själv. Det ger ett ansikte till texten. Bilden ska gärna vara neutral, alltså inte tagen på en fest etc.

  • Berätta att du gärna kommer att träffa dem på xxx-företaget. Öppenhet är allt.

  • Några dagar efter att du skickat CV:t, ring dem och få bekräftat att de fått ditt mail. Det visar än en gång att du faktiskt är intresserad. 

4 kommentarer:

Agnes sa...

Satt faktiskt och skrev ett CV igår, har tänkt gå och lämna det till några olika ställen. Om dom inte har några lediga jobb brukar dom säga att man kan lämna sitt CV. Mamma sa igår att jag kan få en egen häst om jag skaffar ett jobb, så jag tänker göra allt för att hitta ett extrajobb! Men det verkar dock vara lättare sagt än gjort, det är väldigt stor konkurrans här där jag bor då det inte finns så mycket jobb för oss "små".

emma sa...

svar: Ja, absolut. Jeans är ju inte något som man jämt behöver uppdatera, men tröjor nu till hösten tänker man mer på än byxorna. Blir nog ofta jeans nu istället för kjol, short eller bara tunna snygga strumbyxor :)

Malin sa...

Vad synd att det ska bli så. Hoppas du snart hittar nåt nytt som gör att du mår bättre.

Anonym sa...

Usch vad jobbigt för dig att dina hudproblem tvingade dig till det svåra beslutet, men det var klokt av dig att lyssna på din kropp.
Tyvärr är jag bekant med känslan av att begränsas av huden. Jag har hemsk akne och avskyr när folk tittar på mig, och i jobbet möter jag mycket människor. Så ofta vill jag bara sjukskriva mig och stanna hemma. Över huvudtaget begränsas jag socialt eftersom jag undviker nya människor.