måndag 7 november 2011

Svarta vinbär för huden

Svart vinbärs kuren
Jag har nyss påbörjat en kur med svarta vinbär. En del består av vanlig kräm att smörja på sår, eksem etc. Och den andra delen är en invärtes behandling med kapslar. Mycket spännande! Krämen är jätteskön att ha på huden, man blir väldigt len och mjuk på huden. Dock är behandlingen en rätt dyr historia... 200 ml kräm kostar 30 euro (ungefär 300 kronor), och en burk med 80 kapslar får du för 35 euro (ungefär 350 kronor). Krämen är dock ganska dryg, men har man många sår och mycket eksem så går det ju åt en hel del kräm. Man ska ta två kapslar per dag, i samband med måltid.


Jag tycker behandlingen med krämen är effektiv, och känner att min hud är på väg att bli bättre. Jag kompenserar med vete grodds olja efter dusch, samt Body Lotion från Lavera till hela kroppen (försöker fokusera svartvinbärs krämen till just de mest sår-belägna partierna).

Om företaget
Krämerna och kapslarna jag använder kommer från Q for Skin, på deras hemsida kan du läsa mer om de produkter jag använder. Q for Skin är ett nordiskt företag som säljer naturliga och ekologiska hud vårds produkter. Ett helt nytt märke för mig! Deras hemsida är rik på information både om deras produkter, om företaget och kunder som berättar om deras upplevelser av produkterna. Det enda jag tycker är synd är att man måste kontakta företaget för att kunna ta del av hela innehållsförteckningen (du får den av mig längst ner i inlägget). 

Jag återkommer med resultatet när jag testat produkterna i några månader. Mitt största bekymmer är att krämen hjälper huden på dagtid, men på natten kliar det och jag kliar upp alla sår igen. Det är en ond cirkel som är svår att bryta. Någon som har tips på krämer eller dylikt som får sår/eksem att sluta klia? (Gärna inte antihistaminer, använt det i omgångar och tycker varken det hjälper eller är nödvändigt för just mig).

Svarta vinbär och hud
Att inta svarta vinbär i kapsel form när man är gravid kan förebygga atopisk hud hos småbarn. Svarta vinvär innehåller MASSOR med vitaminer (bland annat C-vitamin), antioxidanter och andra nyttigheter som exempelvis GLA. GLA hittar du även i nattljusolja. Det är bra för torr hud (eksem) och kan motverka både PMS och klimakteriebesvär.  Bärena jobbar effektivt för att motverka eksem och torr hud, dessutom har svartvinbär en blekande effekt på ex. fräknar.

Innehållförteckning, kräm
Jag har tagit hjälp av boken "SKÖNHET - till vilket pris?" för att bedöma hur bra/dåliga innehållet är. Om ämnet har en stjärna uppe i hörnet betyder det att ämnet är vegetabiliskt. Längst upp på listan hittar du det ämne som det är mest av i produkten - längst ner det de är minst utav. 


Aqua= Vatten, neutral bas
Olea Europaea Fruit Oil* = Mycket väl godkänt, ommer från olivträd
Panthenol*= mycket väl godkänt
Glycerin*= Mycket väl godkänt 
Glyceryl Stearate*= Mycket väl godkänt, hud vårdande ämne
Shorea Stenoptera Seed Butter*= Mycket väl godkänt, hud vårdande, från shoreaträd
Cetearyl Alcohol*= Mycket väl gokänt, hud vårdande ämne, emulgeringsstabilisator
Cetearyl Olivate*= Ingen information, de mesta med "Cetearyl" framför är godkänt
Ribes Nigrum Seed Oil*= Mycket väl godkänt (svart vinbär)
Sorbitan Olivate*= Mycket väl godkänd, emulgator av majs eller potatis
Xanthan GumSodium*= Mycket väl godkänt, bindemedel
Gluconate*= Ingen information
Tacopherol*= Ingen information
Caprylyl Glycol= Väl godkänt, hud vårdande ämne
Phenoxyethanol= Underkänd, lösnings och konserveringsmedel

1 kommentar:

Lesly Valencia sa...

Jaha gör du så. Tack för att du delar med dig :) *Ska testa*

Synd att du inte kan komma men ja vi får ta igen det en annan gång. Tveka inte att höra av dig om du ska till Sthlm.

Hade så bra!