torsdag 17 november 2011

TVÅL i hårbotten?

Jag har upptäckt en ny, lokal favoritbutik som säljer ekologiska och naturliga hud vårds produkter. När jag var där sist fick jag en test-bit av en tvål med mig hem. Tjejen i butiken påstod att tvålen kunde hjälpa mig att bli av med min torra hårbotten. Jag, som för övrigt är väldigt skeptisk till alla sorters tvålar funderade både en och två gånger på om det verkligen var en bra idé att använda tvålen. Men det skadar ju aldrig att testa. Den var vegetabilisk och gjord av rapsolja. Man ska använda tvålen precis som ett vanligt schampo. Den doftar milt och har den där väldigt vanliga "tvål-doften".

Mitt omdöme: 

Att använda tvålen:
Det var relativt lätt att använda tvålen. Den fungerade ju som en vanlig handtvål. Kontakt med vatten bildade ett milt lödder. Jag fick skumma upp löddret några gånger för att kunna massera hela hårbottnet, samt verkligen få in det i håret. Lite pyssel, men inte alls knepigt.

Antal tvättningar:
Redan efter första användningen tyckte jag att flagorna i hårbottnet hade minskat. De var inte borta, men inte lika påtagliga som tidigare. Totalt har jag använt tvålen fem gånger. För varje gång har jag märkt framsteg. Egentligen skulle test-perioden varit länge (har fortfarande kvar en bit av tvålen)... men eftersom jag käkar antibiotika så tror jag att det kan förstöra min bedömning av produkten.

Funkade den på hårbottnen:
Ja, det gjorde den! Gång efter gång kändes det som att jag hade allt mindre problem med hårbotten. Dock gick det aldrig över helt och hållet. MEN hårbottnen kändes mindre torrt och det höll fler dagar än tidigare.

Som schampo:
Håret blev rent och fint. Inga problem alls. Kunde kännas lite strävt direkt efter sköljning. Lätt att borsta när håret blivit torrt... dock använde jag ju fortfarande balsam i topparna (tills mitt balsam tog slut), sen körde jag utan, alternativt med ägg.

Köpa produkten:
Jag kommer definitivt köpa den! Den håller länge, är naturlig och har hjälpt mig med mitt hårbotten. Jag ska försöka leta reda på mer information om tillverkaren "Sola", men än så länge hittar jag bara tvålen i den lokala naturkosmetiska butiken... och det hjälper ju inte er, direkt. Jag återkommer.

Slutbetyg: 
4/5. Hjälpte mig med hårbottnen, men tog tyvärr inte bort problemet helt. Dock måste jag ta hänsyn till den relativt korta test-tiden. Inbiten torr och flagnad hårbotten kräver troligen långvarig användning av produkten för att den ska kunna ge fullständigt resultat.

4 kommentarer:

Becca sa...

Fantastiskt!

Agnes sa...

Kul att du har hittat ett schampo som funkar! :)

Lesly Valencia sa...

Ja precis jag har också undrat det vad som egentligen är bäst. Men på undersköterskeprogrammet så sa de samma sak. Att sprit var bäst.

Men i ditt fall eller om man har minsta lila sår i tex nagelbanden så gör det ont att sprita.

Japp mer skit kanske, men inte fler sjukdomar! Hade föreläsning om vårt immunförsvar i dag hehe. Så nu är jag rädd för bakterier igen haha

Malin sa...

Jag harbörjat att använda tvål med mycket oljor i till kroppen nu på vintern. Det torkar inte ut utan till och med verkar hjälpa huden att ge skydd med hjälp av oljorna. Jag har bla. testat dem från Visionary soap från Loveko. Tidigare hittat en bra från Aromas. Jag skrev i ett inlägg om "Tips för torr hy" om tvålen från Visionary soap och ska skriva lite mer snart. Hon som har Loveko använder den själv till att tvätta håret med. jag har bara testat lite i topparna än så länge för jag har inte orkat testa hela håret. Den gör rent men vet inte hur bra eftersom jag inte testat hela håret och vet heller inte om man behöver balsam efteråt eller ej? Så kanske ytterligare ett alternativ att testa?