tisdag 1 november 2011

You dont know what you Body Shop

Detta är ett tilläggs inlägg för mitt tidigare inlägg "Läs innehållsförteckningen inte etiketten!". Om ni inte läst inlägget tidigare rekommenderar jag att läsa föregående inlägg innan ni läser detta. Idag kommer jag tala lite om butiken The Body Shop. Butiken har ett bra rykte och är känd för att sälja lite lyxigare produkter till ett rimligt pris. Dessutom så har de börjat märka vissa av sina varor som naturliga. Det kan inte bli mer än intressant...


Här om dagen var jag in på en Body Shop-butik och vandra de runt låtsas-intresserad av deras produkter. Jag föll för en produkt med 15% naturligt innehåll. När jag skulle kolla innehållsförteckningen blev jag häpen - det gick inte! Det sitter nämligen en lapp i vägen för innehållet på produkten. I praktiken betyder det att jag måste riva bort lappen för varje produkt jag vill kolla. Man förstår ganska fort att den logiken inte håller - man kan ju inte förstöra etiketten på produkter man inte köpt.

Till sist gick jag i alla fall fram till ett affärsbiträde och frågade vad produkten innehöll. Hon tittade förvånat på mig och sa "mango". Jo, så står det ju på etiketten, att den doftar mango. Men INNEHÅLLET. Alltså, jag vill veta alla ingredienser i produkten, förklarade jag. Hon vände och vred på produkten innan hon också kom på var kruxet låg. Eftersom hon jobbade i butiken så tog hon bort det lilla klistermärket och jag kunde granska produkten - som förstås inte alls var naturlig, någonstans. Jag förklarade snällt att jag var allergisk mot ett ämne, och pekade på en av ingredienserna som hon inte alls förstod vad innebar och sedan gick jag därifrån.

Body Shop är ett bra exempel på ett lurigt företag som påstår att si och så många procent är naturliga (de förstår vikten av innehållet), men inte vill visa för konsumenten vad han/hon tänker köpa. Det finns många exempel, etablerade företag som skriver sin innehållsförteckning bak-och-fram... den finns ju där, du kan bara inte läsa den. Spännande hur företag gör för att dölja vad de sätter i produkterna.



Sist men inte minst vill jag berätta hur förvånad jag blev när Body Shop 
tydligen skrivit ut innehållsförteckningen på deras hemsida. Varför inte i affären...

VARFÖR INTE, Body Shop?

8 kommentarer:

Sofie sa...

Bakofram har jag inte sett nån innehållsförteckning ännu. Vilka gör så? Bara det gör ju att man ställer tïllbaka produkten, oavsett innehållet.

Tycker säljarna på body shop över lag är ganska oinformerade. Företaget ljuger ju inte bara för kunderna utan för sina anställda också. Jättetråkigt. =/

Qbrium sa...

Sofie: kommer inte ihåg exakt vilket märke det var, gissar på Maybeline (läste detta angående mineralfoundations med inte helt korrekt innehåll). Ett jättebra blogg inlägg... minns inte vem som skrivit det. Ska försöka googla fram det. Kram

Qbrium sa...

Uppdate: här är länken
http://junesabstracts.blogg.se/2011/july/its-got-to-be-good.html#comment

Elisabeth sa...

Vilket bra inlägg! Den anställda på The Body Shop verkade inte vara särskilt insatt i vad hon säljer.

Jag minns att det för inte så länge sen var en artikel i en dagstidning om just The Body Shop där de hade intervjuat en anställd om Body Shops produkter. Enligt henne var Body Shops produkter så bra så, till och med så naturliga att de skulle gå att äta...ehm...visst.

Becca sa...

Hahaha "den innehåller mango.."! Kommer ihåg när jag gick in dit och frågade vad en produkt innehöll.. Det slutade med att jag fick berätta för butiksbiträdet istället...

Lesly Valencia sa...

Hej Ja det känns jätteskönt utan gips. Till helgen ska jag festa loss på halloween fest. :)

Ja mässan var trevlig. Det är mässa helgen den 11 november "allt för hälsan mässan". Även poledance tävling så jag ska dit. Med min pojkvän dock som bara pratar spanska och lite engelska. Men om du ska förbi måste vi hälsa iaf och ses en stund :)

Och ja mejla gärna din uppsats om du hittar den leslyvalencia@hotmail.com

KRAM

Malin sa...

Jag var inne och skulle titta på deras nya serie som ska vara åtminstonde ganska miljövänlig, men det gick inte att utläsa innehållet på flaskan och då tappade jag sugen direkt... Sen såg jag att de har skrivit ut ingridienserna på nätet.

Agnes sa...

Kan tänka mig det! Ush och fy, tycker att personalen borde veta bättre! Och det där med etiketten är riktigt lurigt, men jag har rivit bort den på något body butter här hemma och då hittade jag både mineralolja och parabener bla.