tisdag 13 december 2011

Hårbotten olja


I ett tidigare inlägg skrev jag om lite anteckningar jag fått av en frisörska. Nu tänkte jag dela med mig av recepten, fast jag inte testat att göra någon olja själv än. Jag kommer ju givetvis bara kunna använda den olja som är mest anpassad för min hud (hårbotten) och så klart recensera om en månad, eller två. Om ni själva testar någon av oljeblandningarna får ni gärna komma med kommentarer om ert resultat. Här är recepten...

Normal hud
38 ml jojobaolja
30 ml tistelolja
30 ml mandelolja
2 ml E-vitamin

Oren och fet hud
50 ml tistelolja
28 ml jojobaolja
20 ml avocado olja
2 ml E-vitamin

Torr och äldre hud
40 ml aprikoskärnolja
30 ml macadami olja*
20 ml tistelolja
5 ml gurkörtsolja
5 ml E-vitamin

Känslig hud
70 ml aprikoskärnolja
20 ml vetegroddsolja
10 ml sheasmör olja
1 ml E-vitamin

Vitamin och GLA-olja
70 ml tistel, eller solros olja
10 ml gurkörtsolja
10 ml avocado olja
10 ml E-vitamin
10-20 droppar

Själv  vet jag inte om jag bör ha oljan för känslig hud, eller för torr och äldre hud. Tror att jag kommer testa med oljan för torr och äldre hud först, och se vad den ger mig. På receptet mot torr hud så finns det en stjärna vid "macadami oljan", detta eftersom jag själv inte visste vad det var. Här kommer en förklaring:

*Macadami olja: Oljan kommer från ett träd som växer vilt i Australien. Används som matolja och för att hjälpa huden att behålla sin fuktighet, skyddar hudcellerna. Extra bra för äldre hud eftersom det innehåller palmitolsyra.
För att lätt kunna applicera oljan kan det vara bra med en flaska. Då har du en smart behållare, samt att appliceringen blir lättare från en smal öppning. Denna plastflaska (egentligen avsedd för lotion) kommer från Kicks, 20 kronor. Om man inte vill lägga pengar på behållare går det givetvis bra att ta vilken gammal lotion, eller schampo flaska som helst. Bara man rengör den noga innan oljeblandningen hälls ner i flaskan. 

3 kommentarer:

Tatsu sa...

Intressant. Ska försöka leta reda på ingredienserna och testa efter jul när ekonomin tillåter:)

Anonym sa...

heej heej ett tips bara:) jag har fått tag på en sida med massvis med recept tänkte att du skulle viulja se den:)http://www.shenet.se ha det bra
KRAM

Mona ♥ La Vie est Belle sa...

Vad intressant! Tack för att du delar med dig utav recepten! :)