lördag 10 december 2011

Hyckleri

Om: att inte tala om innehållet
Jag måste bara berätta om en händelse jag var med om under en utav alla dessa vinter-marknader. Vid ett stånd stod det några tjejer som sålde aloe-produkter för företager Forever Living. Jag gick fram och vände på en av de intressanta produkterna, men hittade tyvärr en hel del ämnen jag inte gillade, plus parfym.

En av tjejerna skulle precis börja med sitt försäljarsnack när jag besviket sa att produkten innehåller parfym, vilket jag inte tålde. Tjejen gav mig en annan produkt att testa, hon sa att den var garanterat parfym-fri. Utan att testa produkten vände jag på den och kunde tydligt läsa att parfym stod med i innehållet.

Nu uppstår det spännande: tjejerna har själva inte lagt så stor vikt på innehållsförteckningen. Och nu kommer en möjlig kund och påpekar att de ljuger om sina krämer, eftersom både jag och de som säljer kunde se att det klart och tydligt stod "parfym" i innehållet. Häpet sa en av tjejerna att företaget sagt att produkten var parfym fri...sen började hon förklara att procenten parfym är så liten i den där krämen, och att den nästan inte "doftar alls".

Jag tycker det är synd att företag inte utbildar sina försäljare bättre. Jag märkte att krämen visst doftade av parfym, parym var deklarerad i innehållet. Om en person med allvarlig allergi mot parfym skulle trott på detta och köpt krämen vet man inte hur illa det kunde gå.

Med detta vill jag än en gång påpeka:
läs inte etiketten, läs innehållet!

6 kommentarer:

Agnes sa...

Så sant så! Tragiskt att försäljarna kan så lite om produkterna de säljer.. Borde inte "varningsklockan" ringa när kunderna kan mer än dem?!

Mona ♥ La Vie est Belle sa...

Bra inlägg! Tråkigt att säljarna av den här typen av produkter inte får utbildning i vad produkterna de säljer innehåller, de ska ju kunna berätta om produkten utan att komma med missvisande påståenden kan man ju tycka?

Fortsatt fin helg! :)

Sofie sa...

Fy så fult gjort! Det där hade ju kunnat sluta riktigt illa.
Blir så ledsen när jag hör om sånthär. :(

Ylva / Organic Glow sa...

Det är tyvärr inte första gången jag är med som sånt här. På en restaurang när man beställer mat och säger att man är allergisk mot räkor så svarar dom ju inte "nä men det är så liiite räkor i, det kan du väl käka!!". Borde funka på samma sätt på andra ställen som inte har med mat att göra. Suck..

Tatsu sa...

Jag är rädd att det inte alltid beror på brist på utbildning, utan fel sorts utbildning. Inom många företag så utbildas inte försäljarna för att kunna något eller ens att se till kundens bästa. De utbildas helt enkelt för att sälja så mycket som möjligt. De ska pracka på kunderna skit bara för att tjäna pengar.

Hemskt, men dessvärre sant.

Lesly Valencia sa...

Ja det är jättesynd, jag var på väg att börja sälja för forever living och tyckte att allt lät jättebra men sen så märkte jag att det inte alls var så.

Dock är den drickbara naturlig och verkar bra för personer som har problem med magen.

Resten i deras sortiment är blää