torsdag 8 december 2011

MooGoo Skincare del 2

Tidigare skrev jag om ett märke (MooGoo) som tillverkade krämer som skulle hjälpa för eksem. En tjej mailade MASSOR med information om krämen. Jag fick tillåtelse att publicera hela hennes mail, och det var precis vad jag tänkt göra i detta inlägg. 

För er som missat inlägget om MooGoo Skincare kan ni läsa det HÄR. För er vetskap är informationen från MooGoos hemsida översatt av GT (och därför fanns det en del fel i inlägget, vilket Tinna rättar i sitt mail). Mailet är långt, men rikt på detaljer om produkten och hennes egen upplevelse. Mycket välskrivet. 


"Gäst-inlägg": MooGoo kräm

Mailet:
Läste i ditt inlägg om MooGoo att deras krämer baseras på "juver-grädde", vilket inte stämmer. Den första produkt de gjorde var baserad på krämen man använder på kors spenar/juver, man gjorde om den för att passa människors ansikten då den var väldigt fet och då kom Skin Milk Udder Cream till världen. Alla produkter som kom efter det är inte baserad på den krämen och ingen av produkterna innehåller "juver-grädde". Med udder cream menar de inte juver grädde utan juver kräm :)

I somras utvecklades det eksem i ansiktet, näshålorna och nacken som bara blev värre och värre. Fult, kliande och smärtsamt var det. Jag läste och läste om vad man kunde göra för att bli av med eksemen och testade allt jag kom åt i naturlig väg som skulle kunna hjälpa.

Periodvis gav jag upp och använde kortison efter att ha haft eksem som inget kunde hjälpa mot i några månader, i hopp om att det äntligen skulle bli ett stopp för eksemen som bara blev värre och större med tiden. Kortisonen hjälpte någorlunda, men gjorde förmodligen eksemen värre i längden då de varje gång snabbt kom tillbaka och dessutom blev värre efter varje kortisonkur.

Minns inte hur jag hittade företaget MooGoo, förmodligen genom att googla på engelska (eczema, natural osv) i min jakt efter något som kunde hjälpa mig att bli av med mina eksem. Jag tänkte att även om den här krämen inte är helt naturlig så är den ju så mycket hälsosammare än kortison, så det var bara att beställa. 1-2 veckor senare fick jag hem paketet med det jag beställt, plus ett generöst prov på en av deras vanliga ansiktskrämer.

Jag gick genast och tvättade ansiktet och smorde på krämen på de drabbade områdena och redan samma dag kunde jag känna och se att det började hjälpa. Först att läka var insidan av näsan. Det slutade göra ont, spricka och blöda osv. Det är läkt till ungefär 80% i skrivande stund och äntligen gör det inte ont att andas! På insidan av näsan har jag nog, sammanlagt, applicerat krämen tre gånger.

Nu kan jag ju inte se hur min nacke ser ut (hårbotten), men den känns Minst 90% läkt (är förmodligen helt läkt). Förut kliade det så jag ibland inte kunde sova eller kliade mig blodig och det var skorpigt och fjällande som tusan. Nu kliar det inte alls och huden känns helt läkt och den fjällar inget alls längre. Nu känner man ingen skillnad på den fläcken jämfört med resten av hårbotten där jag inte hade några problem. I nacken har jag bara applicerat 1-2 ggr om dagen i två eller tre dagar. Jag är nog röd i hårbotten där eksemen var, för det är jag i ansiktet.

Eksemen i ansiktet är centrerade i mitten av ansiktet och täcker ganska stora ytor, så det har varit jobbigt att vara helt knallröd, blåsig och fjällande under så lång tid. Jag har så långt jag kunnat undvikit att gå utanför hemmet, för att slippa folks blickar. Men nu snart tror jag att jag kommer kunna gå ut utan att skämmas, bara jag täcker den värsta rödheten efter eksemen med lite concealer.

Eksemen i ansiktet täcker en yta som är ungefär lika stor som en handflata och de var tokröda med små blåsor, väldigt mycket fjällande, blödande sprickor i huden och det kliade och brände mest hela tiden om jag inte konstant smorde med överdrivna mängder oljor som lindrade (sheasmör, kakaosmör eller arganolja blandat med havtornsolja lindrade en hel del!).

I ansiktet har jag applicerat krämen när det sett ut att behövas helt enkelt. Första dagen applicerade jag ganska generöst flera gånger om dagen, men det verkar som det fungerar bättre om man är lite mer sparsam med smörjandet. Nu är jag fortfarande röd, men mer rödrosa än knallröd och det är snarare slät ärrvävnad än fula eksem och huden är lite torrare än resten av ansiktet. På insidan av näsan och i nacken är jag inte torr dock. Inga blåsor, inga fjällande skorpor, inga sprickor, ingen klåda och nu behöver jag inte smörja in med olja som en tok för att lindra klådan.

Nu ska jag bara ta itu med torrheten och se till att det läker så gott det går utan att det blir permanenta, tydliga ärr och hoppas att jag nu kommer kunna hålla alla eksem under kontroll. Det jag lärt mig om krämen som är utöver det man kan läsa sig till på MooGoo's hemsida är att less is more. Vissa krämer ska man applicera ganska generöst med, men inte denna. Krämen ska inte appliceras i ett tjockt lager och helst inte så många ggr om dagen, iaf för mig.

En klick stor som en liten ärta räcker för att täcka alla områden jag har/hade eksem på. Den verkar dessutom ha bättre effekt om ansiktet är nytvättat (jag tvättar ansiktet med honung, följer upp med apelsinblomsvatten och sen arganolja + havtornsolja). Krämen applicerar jag efter att oljorna absorberats av huden.

Tuben är ganska stor. Den innehåller 120 gram och delen som innehåller kräm (lock och topp borträknat) är ca 15cm lång, (rund del, längst ner) 4,5cm bred och (platt del, längst upp) 6cm bred. Tjockleken är lite svår att skriva, då det är en tub som är rund i botten och plattare i toppen. Men ni får en aning om hur stor den är iaf. Hur många ml den innehåller vet jag inte och kan inte gissa heller. Med tanke på att tuben är stor och krämen är dryg så räcker det länge, iaf för mig som "bara" har/hade i ansiktet och bakhuvudet. Enligt bäst före-datumet så ska den hålla i två år.

Den har en väldigt mild/svag doft som är väldigt len och neutral, vilket för mig är ett väldigt stort plus då jag använde den i näsan. Jag vet inte hur jag ska beskriva doften, men typ jätte, jättesvag citrusaktigt blandat med något lite mindre svagt, krämigt sött och lite vit krita. Jättebra beskrivning va? ;) Jag upplever inte att doften hänger kvar utan känner bara lukten innan krämen sjunkit in i huden.

Krämen är vit/gräddfärgad och lämnar inte någon färg eller synlig hinna utan absorberas snabbt av huden. Återigen plus för mig eftersom den använts i ansiktet. Nu kommer jag inte på mer som skulle kunna vara av intresse att veta om krämen. Har du några frågor som inte besvarats av den här texten så är det bara att fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan :)

MooGoo's egen hemsida har mycket information. Så mitt tips är att klicka in er på följande länkar till olika delar av deras hemsida för att läsa om eksem och deras syn på det hela:

Information om krämen och om eksem i allmänhet, samt kunders upplevelser och någon före och efter-bild och informationsvideo finns på denna sida: http://www.moogoo.com.au/eczema-psoriasis-balm.html

Mer information om eksem (mer ingående text, före och efter-bild, informationsvideo och kundupplevelser osv) finns på denna sida: http://www.moogoo.com.au/eczema/?SID=c5259f3f2abeba3f832504b1eb219cae

Information om psoriasis, som ofta också benämns som eksem i sverige (då läkare ofta inte särskiljer på olika eksemliknande hudproblem av någon anledning). Även lite mer om olika eksem samt länkar till andra sidor där de skriver mycket om eksem, psoriasis osv:http://www.moogoo.com.au/psoriasis/

Mina eksem var "värre" än de som är på bilderna på MooGoo's sida, men jag har tyvärr ingen bild jag kan dela med mig av då ingen bild tagits på mig under tiden jag haft eksemen.

Hoppas att du och dina läsare blir av med era hudproblem, vad ni än väljer att använda för produkter!
Med snöiga hälsningar

Tinna

Inga kommentarer: