måndag 23 januari 2012

Alla har rätt till högerklicks-skydd

Idag vill jag tala lite om kopiering skyddet jag har på min blogg. Jag märkte tidigare att det fanns bloggare som kopierade det jag skrev, och hävdade att det var deras egna text. Sådant blir jag riktigt ledsen över. Om man sitter och faktiskt försöker komma på bra, roliga och smarta inlägg så vill man ju verkligen inte att de blir kopierade rakt av - om man inte anger källa, förstås...

Till alla er som har råkat ut för liknande, eller som vill ha ensam-rätt på det ni skriver så tycker jag att högerklicks skydd är den ultimata lösningen. På Designadinblogg.se finns en smart kod för högerklicks-skydd.

Om du använder blogspot, precis som mig så kan du enkelt applicera koden i "design fönstret". Det enda du behöver göra är att klicka på länken "lägg till en gadget", välja "HTML/JavaScript" och klistra in koden där - och spara.


UPPDATERING:
Jag fick en kommentar av "Lena" om hur man på annat vis kan kopiera någon annans text. Jag har valt att inte publicera kommentaren, men vill ändå ge ett öppet svar: Tack för din kommentar, Lena. Visst kommer det alltid finnas "luckor" och alternativa sätt att kopiera text utav andra, det kan man inte komma ifrån. Jag tycker dock att kopierings skydd är bättre än inget skydd alls - om man nu känner att man är i behov av sådant.

4 kommentarer:

Paulina sa...

Verkligen tusen tack för denna tips, Qbrium. Jag ska verkligen ta mig tid att läsa igenom den och applicera på min sida. Jättetrist när folk kopierar ens innehåll utan att hänvisa.

Och förresten - du fick en Liebster blog award av mig:)
http://forvaringsdrottningen.wordpress.com/2012/01/23/jag-fick-en-liebster-till-och-har-ar-mina-liebster-blog-award-utmarkelser/

Cat sa...

Hittade din blogg idag genom en liebster nominering o blev lite fundersam när jag inte kunde högerklicka på dina länkar (de bloggar du hade nominerat vidare) för att öppna dem i en ny tabb. Förstår att du ville göra så om någon har kopierat din text men också lite jobbigt att öpnna länkarna. Du kunde kanske ändra så länkarna öppnas automatiskt i en ny tabb heller nytt fönster då man klickar på dem vanligt. Det borde gå att ändra i inställningarna.

Mia sa...

Jag använder mig av högerklick varje gång jag vill kolla en länk i ett inlägg. Jag högerklickar och väljer öppna i ny flik så kan jag fortsätta surfa i den länkande bloggen och öppna flikar med sånt som verkar intressant och läsa när jag är färdig på den blogg jag just nu är på. Därför varnar jag för att sätta in spärr på högerklick om man inte vet hur man gör så att de länkar man lägger i sin text automatiskt öppnas i en ny flik. För öppnas länken inte i ny flik så försvinner i alla fall jag som ny besökare vidare in i nästa sida helt automatiskt.

Qbrium sa...

Jag är medveten om problemet med högerklickningen i samband med länkar. Tyvärr så står det i högre prio för mig att behålla mitt material skyddat. Jag skrev en kommentar till Cat i hennes blogg. Kopierar in den hit också:

Hej! Tusen tack för din kommentar! Jag är medveten om problemet med högerklickningen i samband med länkning etc, det stör mig något enormt! Jag jobbar (mer eller mindre, haha!) på en lösning. Problemet är att blogger valt att inte ha en funktion för att länkar ska kunna öppnas i nytt fönster direkt, alltså måste man göra detta manuellt. Vilket blir speciellt krångligt i högerkolumnen - där allt egentligen är taget från bloggers egna verktyg.