söndag 1 januari 2012

Eget läppbalsam

Nytt år - nya inlägg!


Efter en hel vinters sökande i butiker efter det perfekta läppbalsamet gav jag upp. Förutom det jag alltid använt tidigare från wedela var jag varken nöjd med det ena eller det andra jag testade. Plötsligt slog det mig att göra mitt egna läppbalsam egentligen inte alls var så svårt. Jag gick till min receptbank på bloggen och letade upp ett trevligt recept på läppcerat med choklad-doft. Det är superenkelt att göra sitt egna läppbalsam. Dessutom är det billigare (MYCKET) i längden. Man kan anpassa produkten precis efter sitt egna tycke och behov, super bra! 




SÅ HÄR GÖR DU:
Se ingredienser på bild längre ner i inlägget.
Smält alla ingredienser över ett vattenbad (se bilden bredvid). När allt är smält, tas kärlet ur vattenbadet. Rör om och häll upp ceratet i lämpliga behållare. Låt behållarna svalna ordentligt innan du skruvar på locket.

För att få ceratet att stelna snabbare kan du med fördel låta dem vara en stund i kylskåpet. Tänk på att blandningen kommer stelna ganska snabbt (även om du inte använder dig av kyla), så diska alla kärl så fort du får möjlighet.

Jag började med att leta reda på små burkar för att förvara läppbalsamet. Resultatet blev en glasburk som tidigare varit till för ögonkräm, en gammal läppceratsburk från Body Shop, ett läppstift i ful färg som jag grävt ur samt mitt förra läppbalsam stick (rengjort förstås). Jag förberedde även en lite större plastburk att hälla möjliga "rester" i. 


Här ovan ser ni vilket recept jag använde, jag valde att inte använda alla ingredienser som egentligen skulle vara med, bojkottade till exempel choklad aromen som kan vara en trevlig ingrediens om man verkligen gillar att produkten doftar. (fullständigt recept och instruktioner).




7 kommentarer:

Emma sa...

Ska testa detta snarast! Hur lång tid tog det?

Qbrium sa...

Emma: det tog ungefär 30-45 minuter. Bus-enkelt. Viktigt bara att låta det stelna ett tag... men det går också av bara farten. I morgon kommer ett inlägg om vad man kan göra annorlunda/att tänka på om man vill göra läppbalsam. :)

Malin sa...

Gott Nytt År! Kul att du är tillbaka från bloggpausen... :-)

Agnes sa...

Vad bra det blev! Kanske man borde testa! :D

Lesly Valencia sa...

nice, jag har testat exakt samma recept! :) Kanske dags att göra nytt ;)

Jennie sa...

Hej.. Ungefär hur många hylsor blir det av receptet?
Kan man bara utesluta kakaon, tänker om man vill prova ditt hallon läppcerat?

Qbrium sa...

hej Jennie, jag undrar om receptet inte var för tio hylsor. Själv var det första gången jag gjorde läppbalsamet, då jag använde mig av kakao. Hade tänkt mig några valfria burkar (egentligen inte så mycket), fick ungefär en burk med en halv dl över när jag var nöjd.

Nu när jag lagat balsam ungefär 3-4 gånger så går jag lite mer på känsla med måtten och testar lite hit och dit. Ibland blir det bra. Ibland blir det... mindre bra.

Men du kan nog förbereda ungefär 10 hylsor, och gärna någon extra burk. Sen beror det ju på hur mycket som fastnar i kastrullen, och hur mycket man råkar spilla utanför. ;)