måndag 2 januari 2012

Läppbalsamet del 2

Detta är en fortsättning på föregående inlägg om att göra egna läppbalsam. Det finns både för- och nackdelar med att skapa egna produkter... och första gången man gör något nytt lär man sig rätt fort vad som funkar och vad som inte funkar. För att ni inte ska behöva göra samma misstag...
Detta funkade inte...
Att använda burkar till receptet var inte att rekommendera eftersom ceratet blev väldigt hårt och var svårt att fånga upp med blotta fingret, därför är stickor bättre att använda (och ja, det funkade utmärkt). DOCK går det att använda burkarna om man värmer upp ceratet genom att cirkulera med fingret i burken. Nästa gång tänker jag lägga i mer mandelolja och mindre bivax för att få en krämigare konsistens. 

Detta gick lite snett...
Jag tyckte att jag hade använt för mycket kakao massa då ceratet gav av sig färg. En nästan osynlig färg som absolut inte stör... men ändå. Nästa gång kommer jag att antingen utesluta kakao massan, eller försöka med lite mindre kakao massa.

Inte helt lyckat...
...att använda gamla läppstifts stick som behållare då det inte funkade alls. Ceratet bara klibbade och fastnade. Däremot funkade det fint med behållare som faktiskt är tänkt till cerat (det vita har blivit min favorit).

Bra att tänka på...
Blandningen stelnar otroligt fort och kan bli svår att få bort från kärl och kastruller. Jag använde stålull till kastrullen och fick sätta vispen i blöt (varmt vatten) för att  få bort resterna. Nästa gång tänker jag göra cerat med en kompis så att en kan diska direkt medan den andre fixar till ceraten, lägger dem i kylen och så vidare. 

Men det är rätt najs...
...att kunna göra egna cerat. Du kan i princip bestämma innehållet helt själv, utesluta sådant du inte vill använda eller eventuellt är allergisk för. Det känns väldigt lyxigt med egna cerat. Det tar inte länge att göra och grunden (bivax, mandelolja, kokosfett) är väldigt billig. Sen är det bara att plussa på med vad man gillar för att få verksamhet och möjlig smak/doft/färg. 


Shenet berättar mer om cerat, vilka ämnen som gör vad och ger idéer på recept
Google ger dig svar på alla dina frågor!

7 kommentarer:

malin sa...

hej:) en liten fråga, vet du om det finns att köpa vanliga tomma ceratstift att köpa på t.ex apoteket eller något sånt:)

Qbrium sa...

Jag har faktiskt ingen aning.. har funderat på det själv men kan tänka mig att ställen som kicks kanske har, eller Life där de annars säljer saker för hemma-kok? :)

malin sa...

smart:) tack så mycket:)

btw jag kan inte öppna länken hobbyodlaren:/

Qbrium sa...

Nej, vad underligt... och den sidan som hade så fina recept och idéer. Nu kan inte jag heller öppna den längre. Kanske de stängt ner sidan?

Tack för att du sa till. :)

malin sa...

aa jag han ta en liten snabbtitt där och ja skulle precis kolla innehållet på ett cerat:( lungt du hjälper mig och jag hjäloer dej:)

Anonym sa...

hej vet du vad kosmetisk stärkelse är?? och vad grönmyntsoljan är bra för:)

malin sa...

jag hittade att man kan beställa ceratstift på http://www.crearome.se/ för några kronor om du är inntresserad:)