måndag 16 januari 2012

Städ tips

Städdagar
Idag tänkte jag tala om städning. Har du städdagar hemma? En smart grej som jag och min sambo har börjat med är att städa varje måndag (då har man resten av veckan ett vackert och rent hem, samt att man slipper tänka på det). Varje gång vi har städdag (damma av, damsuga, torka golv etc) så tar vi dessutom och reder upp ordentligt i valda utrymmen. 

Förra veckan fixade vi köket (släpade ut alla grejer från skåp och hyllor, torkade och omorganiserade). Den här veckan har vi tagit hallen (skohyllan, förvaringsutrymmen etc) och nästa vecka blir det nog badrummet. På så här vis håller man städat hela tiden utan att man plötsligt måste grovstäda hela huset - på en och samma gång.


Jag trillade in på en rätt kul blogg, http://bettybooze.blogg.se. Bland en av kategorierna på hennes blogg fanns lite annorlunda, men ack så prisvärda tips för städning av exempelvis micron och bakom elementet. Kände att jag verkligen vill dela med mig av detta...

Rengör micron
Ställ in en skål med vatten i micron och låt det koka upp.
Sen går det lätt att rengöra micron. 

Doft i varje hus
spruta din favoritparfym på dammsugarpåsen eller på en bit toapapper
som du sedan kan suga upp. Du får en hållbar doft och ditt hem kommer att dofta ljuvligt.

Rengöra bakom elementen
att damma bakom elementen är oftast något som undviks och glöms bort,
eftersom det är skit som inte syns...men mentalt vet man att det är där.
det kan vara bökit att dra vippan i mellan, och ett enklare tips är att ta hårfönen 
på full patte och blåsa ut möget. sen är det bara att sua upp med dammsugaren.

1 kommentar:

Paulina sa...

Viket smart tips! Precis som du säger, detta känns ju otroligt mycket enklare och roligare än att motivera sig för storstädningen. Den ska jag lobba för hemma:)