onsdag 1 februari 2012

Barnmat - NO JUNK!

Idag vill jag tala lite om barnmat. Barnmat är ju oftast till för... barn. Och nu har även barnmats industrin blivit mer och mer uppmärksamma på nyttiga(are) alternativ. Företaget "SMåFOLK" har en serie med så kallat "barn-godis", där hittar man exempelvis riskakor med smak av kanel och äpple. Dessa riskakor är gjorda på fullkornsris, är ekologiska och innehåller dessutom varken aromer eller konserveringsmedel. TUMMEN UPP! 

Jag köpte hem två stycken små påsar, och kommer testa ersätta snackset på kvällarna med riskakor för barn. Nyttigare än chips, lättare än att laga något eget. Snabbt, smidigt och billigt. En påse kostade 0,95 cent (ca 10 kronor) - om jag inte miss minner mig.

MÅSTE DOCK PÅPEKA: jag är inte "för" bantning med barnmat, men tycker att konceptet med nyttigt och ekologiskt snacks (i synnerhet för barn, men även för vuxna) är vettigt.

Innehåll:
75% fullkornsråris*
20% äpplejuicekoncentrat*
<1% kanel*
<1% Vitamin B

*= Krav-ekologisk ingrediens





Inga kommentarer: