lördag 4 februari 2012

Len hud med skrubbvantar


Att skrubba huden är bra både för blodcirkulationen, huden och de inre organen. Här om dagen hittade jag dessa förträffliga vantar i en butik. En kropps-peeling med aloe vera följde med - dock var innehållsförteckningen en plåga att läsa - så burken slängdes direkt. MEN VANTARNA - de är helt underbara! 

Jag skrubbar huden på morgonen. Huden ska fortfarande vara torr, alltså, varken insmord i lotion, eller blöt utav vatten. Rekommenderas att göra i badrummet - för vad är det som händer? Tusentals små flagor av hud faller ner på golvet, och kvar lämnas en len, ren och frisk hudyta som är lätt att smörja in med body butter eller lotion. Detta går att göra varje dag eftersom huden inte är lika ömtålig när den är torr. En blöt hud går lättare sönder - precis som vanligt papper. 

Anledningen till att jag gör detta är för att min hud under vintern är så torr att den har en tendens att flagna - hela tiden. Detta har motverkat flagningen väldigt effektivt, samtidigt som jag får super-mjuk hud och en frisk hud att smörja in. Super bra! Jag vill varmt rekommendera skrubbvantar till er som också har extremt torr hud på vintern! Min hud har inte varit såhär len på ÅTTA år. Ett helt nytt sätt för mig att stimulera huden. Vill ni veta en hemlis? Jag fick glädjetårar av att se den goda effekten vantarna hade på min hud. Testa du också!

Det här kan egentligen jämföras lite med torrborstning, då man använder en borste som man med cirkulära rörelser borstar huden från topp till tå med. Dock  gör man torrborstning främst för att rena lymfan. Mer om torrborstning och lymfrening kan du läsa om på hälsosidorna

1 kommentar:

Ingrid sa...

Måste tipsa om den här som jag nu använder istället för skrubbvantar.
http://ingridbbeautiful.wordpress.com/2012/01/05/mini-recension-av-skrubbduk/

Torrborsting/skrubbning skall vara effektivt mot inväxta hårstrån också.