torsdag 2 februari 2012

Recension: Organic Essence

För  någon vecka sedan fick jag hem lite produkter från Loveko. Nu har jag använt sista body butter klicken från Organic Essence's body butter "Organic Shea cream - vanilla orange". Det är hög tid för en recension av produkten...

Köpt på: www.loveko.se
Pris: 225 kr
Storlek: 118 ml
Test-period: ca 1 vecka
Passar för: "normal" hud
Spontan känsla: Budget (krämen - inte förpackningen!)
Det första jag reagerade på var förpackningen. Den är hur härlig som helst i och med att den är fullt komposterbar. Hela förpackningen känns väldigt ekologisk och framför allt personlig. Väldigt trevlig att ha framme i badrummet som "prydnad".

Jag använde produkten i ungefär en vecka, vilket egentligen kändes som för lite tid. Men krämen är slut och jag har bildat mig en viss uppfattning. Krämen doftade ganska starkt av apelsin blandat med vanilj - precis som utlovat. Doften var visserligen angenäm, men jag anar att  de eteriska oljorna irriterade min hud en aning. Det stack och kliade en stund efter applicering.

Produkten var enkel att applicera och gick snabbt in i huden. Kanske lite för snabbt. Det kändes som att den tyvärr inte återfuktade min super-torra hud ordentligt. Konsistensen var lite grynig. Jag skulle gärna vilja ha antingen en mer krämig eller en mer fast konsistens. Det här var ett mellanting som kändes lite underligt...

Kommer jag köpa denna igen? Nej. Inte just den här varianten. Men OM jag hittar en DOFTFRI variant, och känner ett väldigt stort sug efter fler underbart eko-designade burkar så kanske jag kan överväga beslutet. ;)

Innehåll:
Ekologiskt Shea smör (Butyrosperum parkii) Ekologiskt SolrosoljaEkologiskt Bivax, (Beeswax) Ekologisk Apelsin (Citrus sinensis) Ekologisk Vanilj (vanilla planifolia) Vitamin E (Tocopherol) *Limonenen, Linalool, Citral (finns naturligt i de eteriska oljorna)

5 kommentarer:

Agnes sa...

Har för mig att det även finns en helt doftfri variant :)

Mona ♥ La Vie est Belle sa...

Himla bra ingredienser i den må jag säga, och kul med förpackningen! :) Synd att du reagerade på citrusoljorna bara.

Anonym sa...

ååhh vad bra att du skrev det här inlägget:) tänkte precis beställa krämen, men när du sa att den togs upp för snabbt så valde jag en annan:) <3

Malin sa...

Oj, hoppsan vad du måste vara torr i huden. Här tycker jag att jag är torr med mina torrhetseksem! Jag har testat det rena sheasmöret från Organic Essence. Den är ju doftfri. Det enda doften är ju från Sheasmöret självt. Jag gillade den jättemycket, men tyckte jag blev lite kladdig... Det mesta gick in i huden ganska snabbt, men tyckte det var som en liten skyddade hinna kvar. Men den funkar otroligt bra på mig. Synd att det inte gick like bra för dig...

Malin sa...

Ätligen skffat Bloglovin så nu kanske jag hänger med lite bättre när du och andra skriver något.. ;-)