lördag 24 mars 2012

Kosttillskott

Läsarmail: 

Hej igen!
Tackar ännu en gång för en fantastisk blogg,super bra! Den här gången undrar jag hur du ser på kostillskott? Jag har fått betydligt bättre hy med hjälp av all dina tips men ändå inte nått det reslutatet jag vill ha. Jag äter för tillfälligt Zink tabletter,b-vitaminer, öljäst tabletter och ha även nyss bytt mina p-piller till Yasmine,vilket ska förbättra hyn något. Jag har även beställt tabletter som heter pantothenic acid,starka b-vitaminer som sägs vara bra.vet du något om detta?

Jag mår jätte dåligt psykiskt av min hy och vill såklart bli av med det och nå ett fint reslutat....jag vet att det tar tid men nu känns det hopplöst typ och vill helst inte börja med antibiotika (tentralysal), för jag har problem med min mage och vet inte alls hur det blir med det, samtidigt som jag är med för det "naturliga". Det är inte så att jag har acne,utan några finnar här och där men som stör mig tillräckligt.Hoppas du kan hjälpa mig.

Svar: 

Hej, tack för den positiva feedbacken angående min blogg. Direkt till saken: jag ser absolut inga problem med att äta kosttillskott. Det kan till och med vara behövligt många gånger eftersom vi ibland inte äter tillräckligt allsidigt. Många vitaminer och mineraler som kosttillskott ger är svårt att få via vanlig mat. Så länge du inte ersätter dina måltider med kosttillskott eller äter för mycket "onödiga" kosttillskott tycker jag inte det är några problem. 

Det kan vara klokt att testa ett kost tillskott i taget för att se vad som egentligen får dig att må bäst. Kost tillskotten ska ätas i minst en månad för att du ska kunna se och känna några resultat över huvudtaget.

Jag äter själv bara D-vitamin, så jag har inga personliga erfarenheter av de tillskott du själv äter. Dock har jag hört väldigt mycket gott om zink i samband med finnar och problemhud.

Tetralysal är ju väldigt starkt. Har själv testat det, men fick avbryta kuren efter en knapp månad på grund av att jag inte mådde bra av det. Alla reagerar ju olika på olika mediciner, så jag kan inte svära på hur det skulle funka för dig.

Lycka till!

Kosttillskott - bu eller bä?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt tips är att göra en s.k. hårmineralanalys - då får man veta exakt vilka tillskott man behöver och också vilken mat som passar just dig bäst (och även vad du bör undvika). Det kostar dock tyvärr en hel del, men har du råd är det en god investering :)
/Lisa

Tatsu sa...

Vart köper du din D-vitamin? Jag har letat länge, men inte hittat det någonstans.

Qbrium sa...

Dom borde ha det på Life. Annars i vanliga matbutiker vid hyllorna med kosttillskott och C-vitamin i tablett-format.

Tatsu sa...

Life här i stan har det inte och inte heller matbutikerna:/

Ida sa...

Jag köpte mina på topformula.se :)