tisdag 10 april 2012

Positivt överaskad på Apoteket

Som ni säkert redan vet har jag varit väldigt skeptisk till apoteket och deras produkt-sortiment. Ni kan inte ana min förvåning när jag var där idag och skulle göra mina månatliga inköp och hittade en kräm som heter "Physiogel", den är förr torr och irriterad eksem hud - OCH UTAN:

- Konserveringsmedel
- Parabener
- Parfym
- emulgatorer
- färgämnen

Jag kan inte säga annat än BRA JOBBAT, APOTEKET!

Dessutom har jag en annan glad nyhet att dela med mig av: en utav matbutikerna (S-market, Finland) där jag bor har tagit in både organiskt shampoo och balsam (från Urtekram). Äntligen kan jag handla mina hårvårdsprodukter från matbutiken igen! Jag hoppas verkligen att allt fler apotek, och matbutiker tar initiativ till ett utbud av naturkosmetiska och organiska produkter.

Och det bästa är att alla vi som bloggar om det, frågar efter naturliga produkter i butiken, granskar och har åsikter - det är delvis vi som påverkat att butiker börjat ta in alternativ till "standard-produkterna". Jag vill inte gå in på om butikerna endast ser det som lönsamhet, eller om de faktiskt finns goda tankar bakom de nya, mer naturliga produkterna som dyker upp i hyllorna.

Hur som helst, jag är otroligt glad över att allt fler företag och butiker börjar inse att naturliga produkter IS THE SHIT. Sist och slutligen - ett stort tack till alla er som bloggar om det, till alla som faktiskt går fram till butiksbiträdet och frågar efter naturliga alternativ... alla ni som faktiskt bidrar till att vi får ett bredare, naturligare och mer skonsamt sortiment i våra butiker.

Nu får jag bara se vilka effekter krämen har på min hud

4 kommentarer:

Sofie - Ekosmetika sa...

Tummen upp! :D

malin sa...

hej:) åhh så underbart med krämen!! själv har jag troligen atopiska exem och benhandlar med mandel/jojobaolja men nu har min hud tagit upp oljan snabbare än någonsin och ja blir torrare och flagnar:o vet inte vad ja ska göra:o vågar man köpa krämen?? hur mycket kostar den??:)
tack och kram för de fina inläggen:) <3

Qbrium sa...

Malin; oj, det är ju inte alls bra. Jag tror att olja är en bra grund för att behandla atopisk hud, men att man inte får glömma krämer. Jag tror absolut du kan testa krämen, dock är den lite dyrare. 44 euro kostade den mig (ca 450 kr).

Ylva / Euphoric Green sa...

Big like!