söndag 12 augusti 2012

Att komma igång

Det finns tusen saker man inte får äta, och massor att hålla reda på. Innehållsförteckningar, maträtter, vad som är okej och vilka grejer som är stora no-no's. Men, någonstans måste man ju börja. Det första jag gjorde var att googla fram några av de grejer jag fick äta. Sedan skrev jag en lista på allt för att "ha det på papper". Det blir mycket lättare att planera menyerna om man direkt kan se vad man får använda.

En annan grej, som är viktig oavsett diet är att direkt göra upp en meny. Du kan antingen tänka dig veckovis, eller månadsvis. Det viktigaste är att du på dagen D inte tänker "vad ska jag laga idag?". Jag har många gånger varit med om att få panik när man inte har koll på vad man ska laga och hur man ska sköta dieten. Panik + hunger brukar sluta med att man ändå stoppar i sig sånt man inte ska göra.

Här kommer tre andra heta tips att tänka på när du börjar dieten:




Börja din morgon med ett glas nypressad citron (en hel citron) + vatten. Du kan eventuellt tillsätta lite bikarbonat (det ska tydligen förskynda processen). Själv kör jag enbart på vatten + citron.

En annan fördel med drycken är att man verkligen vaknar till liv. Jag brukar välja att svälja mina piller till citron-vattnet, då får man verkligen ner det om man annars tycker det är jobbigt att smutta på syrlig vätska.





Eftersom man inte får äta godis och sötsaker under dieten kan det vara bra att ha ett mellanmål i fickan. Jag kör på en nötblandning jag själv gjort av tre olika sorters nötter. Jag har fördelat de olika nötterna lika i fryspåsar. Alltid en redo när sötsuget på eftermiddagen sätter igång.





Dels behöver man ju medicin för Candida (om man lider av Candida) som hjälper till att bekämpa överväxten. Eftersom det är mycket man missar i matväg under perioden är det bra att satsa på kosttillskott (de år dock inte innehålla socker eller annat som inte ingår i dieten). Själv satsar jag på omega3-tabletter och "mjölksyrepiller", bortsätt från Candida-tabletterna.

3 kommentarer:

Cherry sa...

Hoppas sett hjälper dig! Jag tror själv att jag kan ha candida så måste börja undvika socker osv.

Anonym sa...

Hej, jag kom in på din blogg via google :) jag har Candida... efter en helvetes sjukdoms tid där läkaren trott att jag är utbränd m.m så har jag nu själv kommit på att de är Candida som orsakat mitt dåliga hälsotillstånd. Jag har nästan alla symptom som man har vid Candida. Så nu ska jag följa din blogg + de du åt för att bli kvitt den! Är så glad för att jag hittade hit =) Vart fick du tag på Candida medicinen? Finns tabletterna på hälsokost?. Min läkare har sagt att jag kan få antibiotika som tar bort Candidan, men de känns ju bättre med tabletterna du åt. kram från Jenny.



Qbrium sa...

Hej Jenny! Kul att du hittade hit, men jag måste understryka att jag INTE åt dieten för att jag hade en diagnostiserad Candida. Jag åt den för att jag hade andra hudproblem och det var en "kanske men värt att testa" lösning.

Candida-tabletterna hittar du på Life eller liknande hälsokostaffär. Det vettigaste är att ringa runt till de i ditt område och ta reda på om de finns till försäljning eller kan köpas in för dig. Man behöver inget recept på detta.

Lycka till och hoppas att mina inlägg om den mat jag åt under min testperiod på 40 dagar kan hjälpa dig lite på traven.

Testperioden är nu över, och fler inlägg i Candidans kokkonst kommer inte publiceras inom en planerad framtid.

kram /Q