torsdag 9 augusti 2012

Candida Diet

Jag har påbörjat en diet som heter "Candida Dieten". Candida är ett ämne som finns naturlgt i kroppen. Men om man ätit antibiotika, eller brukar äta mycket socker, vitt bröd och liknande kan man få en överväxt på Candida. För min egen del har jag fått i mig rätt mycket antibiotika av läkare som tyckt det varit en bra lösning på mina eksem. Nu tänker jag undersöka om det är Candida som ligger bakom min förvärrade hud. Hur Candida slår ut i kroppen är olika från person till person.

Några vanliga symptom: 
Gaser och svullnad i buken i samband med måltid
Känsla av övermättnad
Infektioner och inflammationer
Ofta återkommande förkylningar
Allergier och/eller överkänslighet
Torra slemhinnor
Eksem
Fumlighet och koncentrationsproblem
Kronisk trötthet
Regelbunden huvudvärk
Störning av blodsockerhalten
Psykisk instabilitet
Menstruationsproblem/pms
Kalla händer och fötter
Hemorrojder
Underlivsbesvär/sveda, klåda, flytningar
(från Kolhydrater-i-fokus)

För att komma ur detta tillstånd ska man "svälta ut" jästsvamparna i kroppen. Detta gör man genom en mycket strikt kost, i kombination av tabletter mot Candida.

Ska undvikas: jäst, socker, snabba kolhydrater (potatis, vetemjöl, stärkelse, vitt ris, sötsaker), mat som innehåller dessa samt sockersötade drycker (också 100-procentig juice) och alkohol.

Ersättande: psyllium- och havrekli, bovete, hirs, majs, mörkt ris och pasta. Söta frukter ersätts med stora mängder lätt tillagade grönsaker (ej sötpotatis). Av mjölkprodukter används mogna ostar. Det dagliga intaget mjölksyrabakterier ökas både via livsmedel (dryckesyoghurtar som acidophilus) och via kapslar. Under kuren måste man dricka MINST en liter vatten/dag.

För de som vill testa denna diet kan det vara svårt att hitta menyförslag och koka ihop något "bara sådär". Därför tänkte jag veckovis (kommer hålla på i 3-4 månader, är det tänkt) posta vad jag ätit under veckan som gått. 

Vad får jag äta idag...?

4 kommentarer:

Estelle sa...

Intressant att höra om hur det går för dig och vad du äter! :)
De där symptomen kan nog passa in på rätt många, fast det finns ju andra förklaringar än svampöverväxt till dem också...

Lycka till och hoppas det inte blir för svårt!

Elisabeth / Natural Beautytalk sa...

Håller med Estelle om att det skall bli väldigt intressant att läsa om hur det går med dieten! :)
Har själv problem med eksem som jag tror är infekterat av svamp så kommer att läsa dina inlägg om candida dieten med stort intresse!

Michael sa...

Ett tips ! www.kunskapskällan.se

Qbrium sa...

Michael: tack, måste kolla upp boken på bibban snarast! :)