tisdag 14 augusti 2012

Chiropraktor besök

Idag besökte jag en chiropraktor för första gången. Mest på skoj för att kolla upp hur min rygg mådde. Som tur var mådde den rätt bra, bortsett från några spänningar som rättades till. Besöket tog 30 minuter. Jag fick börja med att fylla i ett formulär om personuppgifter och om jag hade nuvarande/tidigare sjukdomar, vad jag åt för mediciner etc.

Sedan fick jag ta av mig min t-shirt och sätta mig så han kunde känns på min rygg. Han kände med väldigt lätt hand, och kunde redan då känna var spänningarna satt. Jag blev ombedd att lägga mig i några väldigt ovana positioner. Djupt andetag, andas ut och KNAAAAK(!) så rättades plötsligt någonting till. Avslutningsvis gick han igenom min nacke, eftersom det var där de flesta spänningarna satt.

Det var kul att testa på något nytt, speciellt då jag egentligen inte hade några fel, utan bara ville göra en "check up". Det kan vara klokt att gå och kolla ryggen i alla fall en gång, man vet aldrig, kanske det är något som inte sitter som det ska, och kanske du har en onödig smärta som kan lindas genom några andetag och ett handfast grepp?

Jag passade dessutom på att fråga honom något jag, och säkert många andra undrat över:
Är det farligt att knaka ryggen, nacken och fingrarna? 

Chiropraktorns svar: Det är faktiskt inte så farligt, i alla fall finns det inte bevis eller undersökningar som visar på att det skulle vara farligt. Samtidigt gör det ju ingen egentlig nytta heller - så an får väl överväga om det är värt att hålla på med sånt. Det är dock ganska vanligt att man känner att man vill vrida och knaka sin rygg. Detta beror på att man är olika spänd i ryggen. Om man till exempel är spänd vid skulderbladen, så kan man vara mer rörlig precis under skulderbladen (kan vara lätt att knaka), om man då knakar det området utlöser man "gaser" från kotorna som bedövar spänningarna i skulderbladen. Dock håller bara bedövningen i 15-30 minuter - sen måste man göra om det igen. Så egentligen är det "den vanliga människans" sätt till självhjälp som egentligen bara är "plus-minus-noll".

1 kommentar:

malin sa...

hejsan tusen tack för inlägget för nu har äntligen min pojkvänn föstått att det inte är farligt när ja knäcker:)

m.v.h malin <3