måndag 13 augusti 2012

Matsedel vecka 1

För att hålla ekonomin någorlunda stabil har jag satsat på att äta samma lunch och middag. Dessutom har det varit viktigt för mig att börja när jag verkligen känner mig redo (med andra ord; INTE på den där klassiska måndagen). Den här gången började jag på en onsdag. Enjoy!

Detta har jag ätit i veckan:

ONSDAG
 Stekt kyckling med blandsallad (sallad, tomat, gurka, rödlök, paprika)
- Det här blev faktiskt direkt en favorit som kommer synas på mitt matbord många gånger innan dietperioden är avslutad. Nyttigt och mättande. Kom ihåg att steka allting i olivolja istället för smör.

TORSDAG

Köttfärsfylld Aubergine (med paprika)
- Det här var faktiskt godare än det ser ut. Auberginen var ganska saftig, och därför blev inte maträtten alls så torr som jag hade trott att den skulle bli. Bara för att det skulle gå enkelt och snabbt att värma upp på jobbet skalade jag den under tillredningen (dagen innan), därav har den ett lite... ruttet intryck. Valde att inte ha en närbild för att inte avskräcka alla. ;)




FREDAG
 Stekt laxfjäril med grönsaksblandning (från fryspåse)
- Kanske lite fantasilöst med frysblandning, men effektivt och helt okej när man verkligen inte orkar laga något exotiskt och spännande. Många produkter i frysdisken är faktiskt okej för Candida-Dieten, men huvudregeln är: läs innehållet.

LÖRDAG

 Salladsblandning delux; räkor, avokado, mango, persilja, rödlök, tomater
- Här har jag bara slängt ihop en massa smått och gott som blev till en saftig sallad. Tyvärr blev persiljan dålig innan jag hann använda den, därav fanns bara 2-3 kvistar med i blandningen. Som "dressing" använde jag en skvätt olivolja.

SÖNDAG/MÅNDAG

Köttfärsbiffar med kokt broccoli och lingon
- jag använde 3-4 ägg för att få biffarna att hålla ihop eftersom ströbröd innehåller jäst och inte kan användas. Eftersom vanlig lingonsylt innehåller en hel del socker använde jag mig av hela, frysta lingon. Var definitivt inte jämförbart med lingonsylt, men någon slags smak gav det - och det behövdes.

Inga kommentarer: