söndag 19 augusti 2012

Matsedel vecka 2

Nu har det gått 12 dagar sedan jag inledde min Candida diet. Suget efter godis finns fortfarande kvar, men det har blivit lättare att se vad man får äta, och hur man kan klara sig även om man inte har ork att laga mat. Det har varit en total omställning för mig, som är van med att kunna fara till snabbköpet och ta en macka om jag varit hungrig.

TISDAG
 Lunch: måndagens rester. Middag: tomat, acidofilus, ägg
- I tisdags tröt verkligen all ork jag hade till att försöka laga någon vettig mat över huvudtaget. Lunchen bestod av överblivna köttfärsbiffar + lingon, middagen blev mer oplanerad, som ni ser. Men både ägg och acidofilus mättar fruktansvärt bra. Ett helt okej val om man känner sig orklös.

ONSDAG
 Stekt kyckling med sallad och kokta boveteflingor
- Kyckling med sallad blev ju redan förra veckan en diet-favorit hos mig. Jag valde att även testa med lite bovete eftersom det mättar lite mer. Bovete ser ut, och smakar lite som couscous. Finns även att laga som gröt (äter bovetegröt nästan varje morgon).

TORSDAG
 Avocado, ägg och i burken finns kokt rabarber till bovetegröten
- Efter lite mer än en vecka börjar man verkligen känna av att sockret gör något med kroppen. Jag är absolut inte lika pigg längre och har svårt för att ta tag i matlagningen. Men, jag ger inte upp. Kylen är full med ägg, sallad, avocado och annat smått att ta till då orken inte finns där.

FREDAG (dag)
Grisinnerfilé med broccoli
- Bild tagen med mobilkameran. Broccolin kokade jag på jobbet, eftersom den är bäst då den är färsk. Annars är det en lätt, och lite halvlyxig måltid att unna sig såhär på en fredag.

FREDAG (kväll)
KRÄFTSKIVA; kräftor med sallad (2 ägg, mango, paprika, gurka, grönsallad)
- Oturligt nog tänkte jag inte på att ta bild INNAN jag började äta. Men, det här är i alla fall resterna från kräftskivan i fredags. Dessutom hade jag med mig en stor flaska med Bonaqua mineralvatten (bara för att det är fest, haha). Visste ni förresten att det finns smaktillsatser till Sodastreem (ex. hallon) som inte har några sötningsmedel i sig? Superbra att kalasa på när man går på Candida-Diet!

LÖRDAG
Omelett med kyckling och paprika
- Lätt som en plätt med en omelett. Omelett kan man ju göra i massor av olika varianter. Den här gången blev det kyckling (hade kvar från i onsdags) och en hederlig paprika. Jag använde två ägg, men det hade gärna fått vara ett tredje eftersom måltiden blev en aning torr. Men, då vet man till nästa gång.

Inga kommentarer: