tisdag 28 augusti 2012

Matsedel vecka 3

I skrivande stund är det 21 dagar sedan jag började med Candida-dieten. Jag har märkt att jag inte längre har samma sug efter socker (choklad, läsk, godis). Jag har fått tillbaka mycket av orken jag hade innan jag började med dieten. På grund av ekonomin så försöker jag äta samma mat i två dagar. I lördags var jag på en liten resa, därav blir det ett litet "resespecial" (hur man kan klara sig när man inte är hemma och har tillgång till alla nödvändiga råvaror). 

SÖNDAG/MÅNDAG
Bovetegröt med rabarber
- Detta är otroligt lättlagat och något jag själv nuförtiden äter som frukost (när jag inte kör med hederliga ägg). Eftersom de flesta sylter innehåller rikligt med socker kör jag på att själv koka rabarber som jag rör ner i gröten för att få lite mer smak. 

TISDAG/ONSDAG
Linssoppa med krossade tomater och kryddor
- För första gången försökte jag mig på att laga linssoppa. Jag har utgått från Anna Skippers recept, men lämnat bort det jag inte får äta (morötter och kycklingbuljong). Visste du förresten att många buljonger innehåller socker? Det är verkligen VÄLDIGT noga att kika på innehållet - vad du än köper! Slutresultatet då? Ja. Smakmässigt var det väl "sådär", men mättnadsmässigt funkade det bra. Lagade 5 liter, så antar att jag får äta tills det kommer ut linser ur öronen på mig...

TORSDAG
Spett: kyckling, jätteräkor, paprika och LITE av ett grönt äpple + sallad
- För att kompensera mig själv med något lyxigare än ett försök till linssoppa, samt gröt lagade jag lite torsdagslyxiga spett. Och sallad. Förstås. 

FREDAG
"Vanlig sallad" med ägg
- Gårdagens salladsrester. Kompletterade med två ägg för att det skulle bli mer "matigt". Ägg är i största allmänhet bra och mättande, och funkar utmärkt att kombinera med dieten.

LÖRDAG [resespecial]

Frukosten bestod av 4 ägg på morgonen (+vatten), samt lite nötter och ärtor från stan. Småplock helt enkelt. Nötterna hade jag förvisso med mig hela dagen och åt som mellanmål. 
Lunchen åts på restaurang. Jag började med att meddela vad jag inte kan äta, och sedan plockade jag ut det från menyn jag kunde tänka mig att äta (det blev lite av varje). Alla restauranger går inte med på att man "gör sin egna meny". Jag blev väldigt förvånad över att de faktiskt gjorde en hel maträtt av det jag kunde äta: lax, ägg, avocado, diverse grönsaker, grillad paprika.
Middagen plockades från en "Tapas bar". Jag förklarade vänligt om min diet och fick en lätt sallad med räkor och oliver. Helt okej som middag med tanke på den mäktiga lunchen. Dock har inte alla matställen så lätt att förstå varför man går på diet, eller så tror de bara att man är en snål/kräsen person. Min standard mening har blivit "på grund av medicinering går jag på en diet...". Det vekar funka rätt bra.

SÖNDAG/MÅNDAG
Broccoli och "Den Gudomliga Röran". 
- För första gången på 20 dagar har jag ätit något som klassas som en röra. Det var otroligt gott! Grunden är hemgjord majonäs (minus de flesta tillsatser). Med andra ord endast äggula och olja. I receptböcker hittar man vanligen beskrivning på hur du gör egen majonäs, jag använde mig av Rutiga Kokboken. Röran består av en dl majonäs, två kokta ägg, en burk rom, en avocado och en halv hackad rödlök. Bara att röra ihop och krydda med salt och vitpeppar efter behag.

Inga kommentarer: