torsdag 2 augusti 2012

Mumma på läpparna


Ja, vad har jag gjort? Det har nog många funderat över. Inte minst min sambo när han en dag kom in till köket och fick se en massa oljor, kastruller, bivax och röd färg över hela köket. Jag hade helt enkelt twistat till det. 

"Vadå då?"
Jo, jag gillar ju det här med att laga egna läppfett, det vet alla som följt min blogg ett tag. Den här gången slog jag på stort. Jag handlade hem tio stycken behållare, lite olika oljor, bivax och "det där vanliga". Inte nog med det klickade jag hem röd färg. Min idé var att göra läppfett som doftade (och såg ut som) hallon. Doften/en vag smak skulle jag få från en vanlig Soda-Streem smaktillsats.

Sagt och gjort. Jag kokade, blandade och mixade. Lät allting stelna och det såg relativt bra ut. Färgen var delvis orange efter oljorna och vaxet. Men efter en-två dagar så övergick färgen till en fin, röd-rosa färg. Och doften? Häääääärligt somrig. 

Om läppfetten gick åt? Som smör i solen. Tog ett själv och sålde bort resten till vänner för inköpssumman. Om jag ska göra om det? Guess!

Jag kommenderar verkligen ALLA som har lite tid över (och inte tycker det är allt för jobbigt att tvätta oljiga kärl) att testa olika varianter. Jag tar mer än gärna emot idéer som ni har, eller mail om vad ni själva har gjort för något. 


2 kommentarer:

Jennie sa...

Hej! Vilken härlig blogg, nya favoriten!
Nyfiken på det här med eget läppbalsam.
Vad använder du för sorts färg?

Qbrium sa...

Jennie: Tusen tack! Jag använder vanlig karamellfärg - sådant du även kan använda till bakverk etc.