onsdag 1 augusti 2012

Yoga – ”Andas med huden”

Visste du att du kan utföra yoga-övningar som har god inverkan på huden? Givetvis är det långsiktigt, och något man ska tänka på att göra regelbundet för att få resultat. Det är en riktig feel-good kick och bra avslappning på kvällen. Och vet du vad det bästa är? Det tar ungefär femton minuter att utföra hela "passet".

Tänk på att det kanske inte går att utföra hela passet korrekt första gången, yoga, behöver, precis som mycket annat lite övning innan man "kommer in i det". Dock är det lätt att förstå och man behöver inte många "pass" på sig innan man är "inne i systemet". 


Yogapasset, med bilder och beskrivningar:



1. Sitt i lätt meditationsställning. Sträck upp armarna över huvudet så att överarmarna pressar in mot öronen. Fokus i 3:e ögat. Tryck handflatorna mot varandra och börja eldandas. Efter 2 minuter andas du in, håll andan i 20 sekunder. Fortsätt eldandas i ytterligare 2 minuter. Andas in, håll andan i 30 sekunder. Andas ut. Andas in, håll andan i 30 sekunder igen. Andas ut och vila i 2 minuter.



 2. Skifta till klippställning. Korsa händerna bakom nacken så att vänder hand rör vid höger skulderblad, och tvärt om. Fokus i 3:e ögat. I denna position ska du eldandas under 2 minuter. Andas sedan in, håll andan kort, andas ut. Eldandning i ytterligare 1 minut. Vila under 3 minuter.


3. Yoga Mudra. Sitt i klippställning. Knäpp händerna i venuslåset bakom ryggen. Sjunk med pannan ner mot golvet samtidigt som du lyfter armarna rakt upp mot taket. Håll denna position så gott du förmår och andas långa djupa andetag under 3 minuter. Fokus i 3:e ögat. Kom försiktigt ur ställningen och vila på rygg.





Eldandning:
Du andas med magen. Tänk på en hund som flämtar. 
Du ska andas med näsan, lika många "hundflämt" ut, som in. 

3:e ögat:
är en punkt mitt emellan ögonbrynen som yogan säger är fästet
för vår intuition och förmåga att blicka djupt in i oss själva.



Förslag på bakgrundsmusik (love it!):

Inga kommentarer: