lördag 22 september 2012

Rundar av och avslutar projektet

Igår, nästan 40 dagar med candida-dieten avbröt jag den. Jag tog mig ett glas vin, och åt glass som aldrig förr. Hur skönt som helst. Men nu är ju frågan; vad gjorde kuren för mig?

- Mindre inflammerad, röd och irriterad hud över lag
- Piggare än vanligt, orkar mera 
- Viktnedgång på nästan 10kg

I det stora hela har det varit en nyttig kur för mig, och jag har verkligen fått rensa min kropp rejält. Jag kommer delvis försöka fortsätta hålla ett lågt mjölk-, socker- och kolhydrat-intag eftersom jag märker hur bra jag mår utav det. Givetvis kommer det mer bilder på mat som jag ätit under de två gångna veckorna, har liksom inte riktigt hunnit med att uppdatera bara.

Jag tänker visa er en före/efter bild på min kropp. Före candida dieten, precis efter sommaren var jag spritfet med på tok för många natt-mackor i bagaget. Det är riktigt, riktigt jobbigt att behöva visa dessa bilder... men på nått vis är det ju bra också. Delvis för att man själv ser att man nått ett resultat (viktnedgången var ju dock en bieffekt av dieten). Men jag skulle säga att candida-dieten funkar superfint om man vill gå ner i vikt, utan att äta en massa pulver och piller.

So, here we go...
- Klicka på bilden för större format -

söndag 16 september 2012

Undersökning augusti/oktober

Härmed startas en ny kategori: undersökningar
Min "pilotundersökning" var träningsrelaterad. Frågan löd:

Ny säsong, nya tider! Ska du börja motionera i höst?
Antal röster: 60 stycken

Ja
28 röster (46%)

Nej
1 röst (1%)

Jag motionerar redan regelbundet
31 röster (51%)

onsdag 12 september 2012

Ansiktsmask från Logona

För en tid sedan investerade jag (för första gången på... år?) i några färdiga ansiktsmasker. Mest för att jag tänkte att det skulle kännas lite lyxigare att inte alltid själv behöva stå i köket och förbereda med ägg, oljor och allt vad man nu kan tänkas vilja använda. Det blev en ansiktsmask från Logona, i så kallade "portionspåsar"...

Omdöme: 
Ansiktsmasken var väldigt krämig och lätt att applicera. Den doftade vagt av rosor. Jag upplevde inte att den skulle irritera min hud över huvudtaget. Efter några minuter kändes det som att den "smälte in i huden", alltså är det ingen ansiktsmask som direkt stelnar på ansiktet (alla som testat äggula-masken vet vad jag snackar om). Visst känns det lite extra lyxigt med färdiga masker, men... jag tror faktiskt jag fortsätter med mina hemgjorda masker i framtiden. SÅ kul var det faktiskt inte.  I helhet en skön och trevlig mask som lämnar huden mjuk och smidig. Dock får Logona ett STORT minus för portionspåsarna som sitter fast i varandra (två och två) utan möjlighet att riva isär dem. Detta innebär att man får leva med lite kladd från den använda påsen i badrummet tills man väljer att använda nästa del. Inte alls praktiskt om man till exempel tänkt ta med sig den på en resa.



Vill du komma vidare till...?

söndag 9 september 2012

Tvättsymboler


Hur ofta behöver man inte ett halvt lexikon för att tyda hur man får tvätta sina kläder? Speciellt om man investerat i annorlunda och lite dyrare material. Till exempel får man inte, i de flesta fall inte alls vattentvätta kavajer. Här kommer anvisningar i text och bild. Med länken nedan kan du även välja att spara sidan som favorit för framtida bruk. Dock krävs det att du är inne på själva inlägget och inte bara yourspace-bloggen. Källa


[bokmärk som favorit]

Länken funkar inte för Google Chroome, borde funka för Explorer? Funkar den för dig?




Vattentvätt

Symbol

Tvättmängd

Centrifugering

Fylld tvättmaskin.Normal
Halvfylld maskin.
Syntettvätt.
Högst 1 minut.
Högst 1/2 minut med
separat centrifugering.
Halvfylld maskin.
Fintvätt.
Helst ingen centrifugering.
Handtvätt, ingen gnuggning.
Högst 40ºC
Ingen vridning.
Ej vattentvätt.

Kemtvätt

Tål alla vanligen förekommande tvättvätskor.
Tål ej starkare kemtvättvätska än perkloreten
vilken varit den vanligaste kemtvättvätskan.
Som ovan men med begränsningar i vattentill-
sättning, mekansik bearbetning och/eller
torktemperatur.
Tål ej starkare kemtvättvätska än tvättnafta eller
fluorkolväten (trifluortrikloretan).
Som ovan men med begränsningar i vattentill-
sättning, mekansik bearbetning och/eller
torktemperatur.
Ej kemtvätt.

Klorblekning

Klorblekning
Ej klorblekning.

Torkning

Torktumling
Torktumling med svag värme.
Torktumling med normal värme.
Ej torktumling.
Hängtorkning
Dropptorkning
Plantorkning
Torkas ej i sol.

Strykning

Hög temperatur.
Bomull, lin, viskos.
Max 200ºC
Mellantemperatur.
Ull, siden, polyester.
Max 150ºC
Låg temperatur.
Polyamid (nylon), akryl.
Max 110ºC
Ej strykning eller varmmangling.

torsdag 6 september 2012

Utrensningsböld?

Igår märke jag helt plötsligt att jag fått en stor, ömmande klump vid halsen. Först trodde jag det var första tecknet på en förkylning, men med lite eftertanke: jag hade varken ont när jag svalde eller några som helst andra förkylningssymptom. Om inte bölden gått om tills morgondagen bestämde jag mig för att kolla upp den, bara för säkerhets skull...



...sagt och gjort bokade jag in mig på företagshälsovården. Fick, som tur var, tid redan samma dag. Sjuksköterskan konstaterade att det inte var lympfkörtlarna och att det inte var ett bett, eftersom jag inte hade några märken i huden. Förmodligen är det något som är påväg ut. Typ en finne.

Jag misstänker skarpt att jag fått en böld med "skit" som vill ut i och med min Candida-diet, som jag förresten firar en månad med nu på lördag! Om inte bölden går om över helgen ville sjuksystern att jag skulle ta kontakt med en läkare, "just in case".

Eftersom jag haft väldigt ont och lite svårt att röra på huvudet idag så satt jag med en varm kaffekopp mot bölden under kafferasten. En kvinna på mitt jobb berättade att hennes mamma lärt henne att man ska sätta ett vanligt tygplåster på just såna bölder som jag hade. Det skulle tydligen lindra smärtan. Först skrattade jag lite åt förslaget, men sedan tänkte jag; "varför inte?". Och vet ni vad? Jag tyckte faktiskt att det funkade. Använde plåstret som lindring resten av dagen på jobbet. Men eftersom bölden ligger på ett lite fånigt ställe var jag noga med att riva bort plåstren innan jag gick från arbetslokalerna.

- Har ni någon gång testat att använda vanliga plåster som lindring för ömmande bölder?



måndag 3 september 2012

Håll dig frisk i höst & vinter

Nu har augusti tagit slut och det är officiellt höst. Om man inte märker det i almanackan så märks det på vädret som stadigt blir allt kallare. Dagarna blir mörkare och det är inte ovanligt med en del höstskurar. Med hösten brukar även förkylningar och flunsa komma. Hur kul är det egentligen att sitta hemma och vara sjuk, trots att det är höst?

Ta ett djupt andetag
Stressa ner. Stress gör dig mindre motståndskraftig mot förkylningar. Trots nya prövningar på både skolan och på jobbet: försök ta det lugnt och inte stressa i onödan så löper du mindre risk att bli förkyld. Ett sätt att varva ner efter en stressig dag på jobbet är att ta en timmes promenad. Att röra på sig ökar även immunförsvaret. Två flugor i en smäll!

Fyll på med D-vitamin
D-vitamin finns naturligt i solen, men till hösten kan det bli lite knapert att få i sig den mängd D-vitamin kroppen egentligen behöver. Att investera i D-vitamin som kosttillskott är inte alls så tokigt. Dessutom sägs D-vitamin förebygga depression som är vanligt för många under de mörka årstiderna. Ett glatt humör gör även mycket för din hälsa.

Pälsa på dig
Detta kan låta som en självklarhet: när det blir kallare ute så behöver vi även mer kläder på oss. Men sanningen är att många faktiskt går allt för länge i allt för lite kläder. Ta gärna både vantar och halsduk med dig när du går ut - de tar ju trots allt inte så stor plats i väskan om du råkar få för varmt. Varma skor, yllesockor och ett varmare täcke till vintern är inte heller dumma investeringar.

Hylla ingefäran
Ingefära är utrensande och innehåller gott om antioxidanter. Koka färsk ingefära och drick det som te. Funkar som förebyggande, men kan även användas om skadan redan är skedd.

söndag 2 september 2012

Matsedel vecka 4

Den här veckan har det varit ganska tunt på matfronten. I princip har jag levt på linssoppa hela veckan. Lyckades ju koka ihop fem liter linssoppa förra veckan - och snart ska frysen frostas av. I slutet av veckan lagade lag lyxiga röran med broccoli. Annars har jag testat gröt med svartvinbär eftersom rabarbersäsongen är slut - rekommenderas inte, det var inte alls gott.

Nyckelord för veckan:
Ägg, avocado, salladsbord, linssoppa, gröt.

Blir tyvärr ett ganska fattigt inlägg, men jag hänvisar bara till förra veckans kost. Måste försöka vara påhittigare under kommande vecka.