måndag 3 september 2012

Håll dig frisk i höst & vinter

Nu har augusti tagit slut och det är officiellt höst. Om man inte märker det i almanackan så märks det på vädret som stadigt blir allt kallare. Dagarna blir mörkare och det är inte ovanligt med en del höstskurar. Med hösten brukar även förkylningar och flunsa komma. Hur kul är det egentligen att sitta hemma och vara sjuk, trots att det är höst?

Ta ett djupt andetag
Stressa ner. Stress gör dig mindre motståndskraftig mot förkylningar. Trots nya prövningar på både skolan och på jobbet: försök ta det lugnt och inte stressa i onödan så löper du mindre risk att bli förkyld. Ett sätt att varva ner efter en stressig dag på jobbet är att ta en timmes promenad. Att röra på sig ökar även immunförsvaret. Två flugor i en smäll!

Fyll på med D-vitamin
D-vitamin finns naturligt i solen, men till hösten kan det bli lite knapert att få i sig den mängd D-vitamin kroppen egentligen behöver. Att investera i D-vitamin som kosttillskott är inte alls så tokigt. Dessutom sägs D-vitamin förebygga depression som är vanligt för många under de mörka årstiderna. Ett glatt humör gör även mycket för din hälsa.

Pälsa på dig
Detta kan låta som en självklarhet: när det blir kallare ute så behöver vi även mer kläder på oss. Men sanningen är att många faktiskt går allt för länge i allt för lite kläder. Ta gärna både vantar och halsduk med dig när du går ut - de tar ju trots allt inte så stor plats i väskan om du råkar få för varmt. Varma skor, yllesockor och ett varmare täcke till vintern är inte heller dumma investeringar.

Hylla ingefäran
Ingefära är utrensande och innehåller gott om antioxidanter. Koka färsk ingefära och drick det som te. Funkar som förebyggande, men kan även användas om skadan redan är skedd.

Inga kommentarer: