torsdag 6 september 2012

Utrensningsböld?

Igår märke jag helt plötsligt att jag fått en stor, ömmande klump vid halsen. Först trodde jag det var första tecknet på en förkylning, men med lite eftertanke: jag hade varken ont när jag svalde eller några som helst andra förkylningssymptom. Om inte bölden gått om tills morgondagen bestämde jag mig för att kolla upp den, bara för säkerhets skull...



...sagt och gjort bokade jag in mig på företagshälsovården. Fick, som tur var, tid redan samma dag. Sjuksköterskan konstaterade att det inte var lympfkörtlarna och att det inte var ett bett, eftersom jag inte hade några märken i huden. Förmodligen är det något som är påväg ut. Typ en finne.

Jag misstänker skarpt att jag fått en böld med "skit" som vill ut i och med min Candida-diet, som jag förresten firar en månad med nu på lördag! Om inte bölden går om över helgen ville sjuksystern att jag skulle ta kontakt med en läkare, "just in case".

Eftersom jag haft väldigt ont och lite svårt att röra på huvudet idag så satt jag med en varm kaffekopp mot bölden under kafferasten. En kvinna på mitt jobb berättade att hennes mamma lärt henne att man ska sätta ett vanligt tygplåster på just såna bölder som jag hade. Det skulle tydligen lindra smärtan. Först skrattade jag lite åt förslaget, men sedan tänkte jag; "varför inte?". Och vet ni vad? Jag tyckte faktiskt att det funkade. Använde plåstret som lindring resten av dagen på jobbet. Men eftersom bölden ligger på ett lite fånigt ställe var jag noga med att riva bort plåstren innan jag gick från arbetslokalerna.

- Har ni någon gång testat att använda vanliga plåster som lindring för ömmande bölder?



Inga kommentarer: