fredag 30 november 2012

Skoförvaring

...för oss "vanliga dödliga".

Plötsligt insåg jag att jag inte längre hade utrymme för mina skor - någonstans! Att skaffa en skohylla, eller ha en walk-in-closet är inget alternativ då jag och min sambo redan har knappt med utrymme i vår lilla, men mysiga tvåa.

Lösningen fick bli att förvara skorna under sängen, i en låda. Problemet uppstod dock när vi insåg att utrymmet under sängen var ganska begränsat - med tanke på höjden skulle vi ALDRIG få plats med en av de där standard-lådorna man kan skjuta under sängen. Så vi fick helt enkelt göra en egen lösning.

Materialet vi använde är "överloppsmaterial", sådant kommer man över billigt och i vissa fall till och med gratis. Självklart fotade jag hela proceduren - som inte tog mer än 4 timmar!

Bild på delar av det material som användes. Stor skiva (x2) som underlag,
 lister för att få de stora skivorna att hållas ihop,
samt långa, smala, ganska tjocka bräden till kanterna. 

Måttat upp - såhär ska det ungefär se ut. 

Spikat fast skivorna med kanterna, testar att den är stabil. 

Baksidan...  
Använt lim för att fästa listen på mitten, tyngd på i några timmar...

Närbild. Det visade sig dock att limmet inte funkade, så vi fick använda
hammare och spik, samt stanspistol för att förstärka fästningen. 

Detaljer, både stanspistol och vanlig småspik användes. 

Klipper ut tassar att fästa på undersidan tills vi får tag på hjul till sidorna. 

Spänningens ögonblick - passar allting? 

Testar att lägga några utav mina skor i lådan. Sommarskor längst in, förstås.
Använde "skolådemodellen" eftersom utrymmet under sängen inte var så lovande på höjden.

Färdigt resultat. Skorna är inne i lådan, och lådan är inskjuten under sängen. Passade perfekt!
Kvar att göra är dock: invändig inredning så som täckande svart matta,
hjul och eventuellt handtag på utsidan.

Inga kommentarer: