söndag 2 december 2012

Ansiktskräm från Dermanord

För ett tag sedan köpte jag en ansiktskräm för torr hud i hoppet om att den skulle ge mig en schyst grund för mitt smink, som annars brukar bli lite halvdåligt då huden är som torrast. Tyvärr var detta ingenting för mig. Visst gav den både fukt och fett, och den gick bra in i huden. Lite för bra. Efter en knapp halvtimme måste jag smörja igen för att inte återgå till ett torrt och flagnande ansikte.

Som jag alltid skriver, när det gäller återfuktningskrämer av alla dess slag: jag har en otroligt, ja, nästan lite sjukligt torr hud. Det betyder därför inte att produkten är direkt kass bara för att den får en diss från mig. Det är jättekul om ni som använt samma kräm/produkt också kommenterar om era resultat - för att ge en mer rättvis bild av produkten.

Detta inlägg är en del i den ständiga jakten efter en produkt som faktiskt funkar för oss som har "sjukligt torr hud".

Inköpt: Lokal naturkosmetisk butik
Storlek: 50 ml
Pris: 2250 SEK (Dermanords hemsida)

Innehåll: Aqua Purificata, Cetearyl Glucoside (från kokos & majs), Cetearyl Alcohol (från kokos), Butyrospermum Parkii Butter (Sheasmör), Simmondsia Chinensis Seed Oil (Jojobaolja kallpressad), Persea Gratissima (fett från avocado), Phytosterols (från avocado), Brassica Napus Seed Oil (Rapsolja kallpressad), Ricinus Communis Seed Oil (Ricinolja), Sodium Levulinate (från ris), Sodium Anisate (från basilika), Glycerine (från raps), Xanthan Gum, Lactic Acid (Mjölksyra), Calendula Officinalis (Ringblomsextrakt), Tocopherol (E-vitamin), Tocopheryl Acetate (E-vitamin), Mentha Piperita Oil (Pepparmyntsolja), Lavandula Angustifolia Oil (Lavendelolja), Pelargonium Graveolens Oil (Geraniumolja), Rosmarinus Officinalis (Rosmarin antioxidant), Geraniol (från lavendelolja), Citronellol (från lavendelolja),*D-Limonene (från lavendelolja), Linalool (från lavendelolja),*Citral (från geraniumolja).

4 kommentarer:

Bella sa...

http://www.foreverliving.se/shop/aloe-vera-gelly

http://www.foreverliving.se/shop/catalog/product/view/id/21/s/aloe-propolis-creme/category/5/

http://www.foreverliving.se/shop/halsa/aloe-vera-gel

har du testat dessa produkter?
mina favoriter o jag kommer troligtvis aldrig byta ut de.
dock har jag inte ännu funnit den
"bästa" rengöringen. men ska prova mandeloljan!
tack för en intressant o läsvärd blogg :)

Qbrium sa...

Hej Bella,

eftersom Forever Living huserar som MLM/pyramidspel bojkottas deras produkter av mig.

Inte nog med det så har jag ett flertal gånger stött på tvivelaktiga ingredienser i krämerna. Dessutom verkar de konsulenter som säljer inte riktigt själv ha koll på innehållet.

...senast i höstas blev jag erbjuden ev "naturlig variant" av deras produkter, dock hade de ingen innehållsdokumentation till hands vid erbjudandet.

Tycker sånt är skumt. Och man har ju hört massor om pyramidspel. Visst kan produkterna funka bra för vissa, men av principskäl tackar jag vänligt, men bestämt nej.

Anonym sa...

pyramidföretag är förbjudna i lag, alltså helt olagliga? Och ja, det dyker upp sådana olagliga pyramidföretag alltid nu som då, men oftast försvinner de lika snabbt. MLM, multi-level-marketing är inte pyramid, men tyvärr kallar sig en del olagliga företag för MLM. Forever Living är helt laglig referensmarknadsföringsföretag!
forever living är även med i Direkt handelnsförening i Sverige. kunde inte den återförsäljaren säga vad varan innehöll för något var de en dåliga säljare, det står på baksidan av varan vad den innehåller eller på deras hemsida.
och nej, jag säljer inte deras produkter. bella

Qbrium sa...

Jag ser pyramidspel och MLM lite som samma grej, eftersom det finns några få på toppen som rekryterar konsulenter som sedan ska sälja och rekrytera för att nå en högre "level".

Har både sett och hört massor om dessa företag, och jag tycker inte det är schyst någonstans.

Angående att produktinnehållet ska stå bak på produkten så håller inte Forever Living den delen heller då deras nya "eko" produkter inte hade en innehållslista, hur mycket jag än vände och vred på förpackningen. Ingen lapp medföljde heller i den nyöppnade förpackningen.

Skitdåligt, enligt mig!

Återförsäljaren i fråga hade fått information från kursen att produkten var parfymfri, alltså sa hon bara vad hon blivit lärd. Skulle inte påstå att det var direkt hennes fel, hon skämdes som sjutton och mån tro att hon inte kände sig lurad av företaget också.

Alla dessa produkter som inte säljs i butik, och som man måste kontakta en viss person för att få köpa... nej tack. Stödjer inte den sortens verksamhet, även om produkterna i sig skulle vara bra.

Däremot tycker jag det är fint att du hittat något som funkar för dig.