torsdag 27 december 2012

Hur slutar man att bita på naglarna?


Jag har tidigare fått frågor om hur man slutar bita på naglarna både via e-mailen, i kommentarsfältet och på andra forum. Nu i mellandagarna ramlade två frågor till in på kommentarsfältet. Jag känner att det är hög tid för ett "nagelbitarinlägg"...




Till att börja med...
Att bita på naglarna är en väldigt vanlig ovana som kan vara svår att sluta med. Oftast åker fingret upp mot munnen utan att man själv märker det.

Det finns ett medel som heter "Stopp & Väx" (eller "Stop N Grow") som många brukar rekommendera. Det skulle INTE jag rekommendera. Man penslar alltså på medlet på naglarna, så att det smakar illa när munnen kommer i kontakt med naglarna. Detta gör det dock fullständigt omöjligt att exempelvis äta saker med fingrarna, för då har man allt kring munnen, det smakar illa och man blir bara sur. Så, det är faktiskt inte ett speciellt hett tips...

Hett tips
Ett bra tips för att sluta med ovanan är att förlänga naglarna. Om du bär en förlängning så kan du ju inte bita på naglarna. Dessutom brukar man ju inte vilja förstöra en riktigt snygg manikyr.

...om du inte vill förlänga naglarna hela tiden räcker det med att du förlänger dem en gång (håller ca 3-4 veckor), och på den tiden har din nagel lyckats växa ut en aning och förhoppningsvis har du blivit av med det största "behovet" i och med att du haft nagelförlängningar i några veckor.

Denna utväxt ska du givetvis vårda ömt. Köp en glasfil, snygga nagellack och gör dina naglar riktigt fina. Då vill man ju absolut inte bita bort dem.

Hur jag själv slutade med ovanan
Jag slutade själv bita på naglarna genom att börja ta hand om dem. Jag lade alltid på ett nagellack (färg eller genomskinligt) för att skydda naglarna. Och i ärlighetens namn - nagellack är ju inte heller speciellt gott.


TIPS: om du med korta naglar vill måla naglarna i en färg tycker jag det blir snyggast med en ljus, diskret rosa färg. Mörka färger eller svart tycker jag är minst snygg på en kort nagel då det får nageln att se ännu kortare ut.


När jag hade bestämt mig för att sluta bita på naglarna investerade jag i säkert 10 olika sorts lack, i olika dekorstenar, nagelfilar, oljor och gud vet vad som man kan hitta i affären. Allt för att jag skulle tycka att jag var en hemsk människa ifall jag fick för mig att bita av en nagel. Jag hade ju verkligen satsat stort!

Jag höll verkligen på med mina naglar hela tiden. Istället för att bita på naglarna under stressade situationer blev manikyren en form av terapi. Jag bytte nagellack nästan varje dag, filade, tog bort nagelbanden, använde en speciell handskrubb och så vidare... jag kunde sitta upp till 2 timmar och göra manikyr. Helt maniskt! Men - det funkade!

Mina naglar växte och blev starkare. Varje dag använde jag mandelolja som jag med cirkulerade rörelser smörjde naglar och nagelband med. Jag upplevde att nageln blev både starkare och växte med en rasande fart, vilket var otroligt motiverande.

Idag använder jag bara nagelförlängningar, av medicinska skäl, men det är också otroligt bekvämt. Dock saknar jag ofta "terapi tiden" med mig själv, därför får mina tånaglar väldigt ofta massor med uppmärksamhet, och inget fel i det - snygga tånaglar vill väl alla ha?

Sista utvägen
Om du för allt i världen inte klarar av att ha nagelförlängingar, utan att riva bort dem, eller klarar av att hålla dig ifrån dina naglar trots nagellack och manikyr så är mitt enda råd: fila ner fina naglar så att du knappt har några kvar. Fila varje gång naglarna börjar växa.

På så vis kan du ju inte bita av något som inte finns - samt att det är MYCKET snyggare med naglar som är filade till nästan obefintliga, än taggiga, såriga naglar där det tydligt syns att handen tillhör en nagelbitare. När du sedan gått runt med korta naglar som inte går att bita av en längre tid lär du till sist sluta tänka på det, och därefter kan du igen försöka dig på att odla längre naglar.

Det är vanligt att man behöver ersätta ett behov med ett annat, det gäller väldigt mycket. För mig blev manikyren ersättningen för nagelbitandet. Mycket mer smaklig sysselsättning!

Min "nagelhistoria" i bilder
Bilden: En av de första bilderna jag tog på mitt "nagelpysslande". Jag hade lagt ner många timmar på att välja ut stjärnor, glitter och vilket av lacken som skulle passa bäst. Om jag inte minns helt fel hade jag på mig denna dekoration till midsommar. Här var mina naglar "helt okej" långa i alla fall. Tycker man ser längden bäst på lillfingernageln (undre bilden). 



Bilden: Här hade mina naglar verkligen tagit fart i nagelväxten, speciellt tumnageln. I ärlighetens namn är det ganska svårt att ta bild på nagellängden, och i det här fallet var det ju mest dekoren jag var ute efter. Finns fler bilder på dessa naglar i inlägget jag tagit bilden från.

Till inlägget: http://4u-yourspace.blogspot.com/2011/06/fuska-till-dig-salongsnaglar.html

Bilden: Från en av de många "terapi-timmar" av manikyr jag pysslat med. I bakgrunden ser man en liten, liten del av alla de redskap jag har hemma. Klicka in dig på inlägget länkat här under för att läsa mer. 


Bilden: mina första naglar, dessa är gjorda i akryl. Jag var riktigt nöjd. Nu mer gör jag bara naglar med gelé och de ska vara helt "naturelle" så att jag ändå kan måla och pyssla liiite med mina naglar. 




2 kommentarer:

Sarah sa...

De va kul att läsa men sj e ja ingen nagelbitare :)

Vart kmr ljuslådan från som du har på bloggen? :) Den va asfin :)

Sv: Ja gillar inte att va me på kort men ba för de så har ja ingen anonym blogg :P

Qbrium sa...

Hej Sarah, lådan kommer från en lågprisbutik i Finland som heter "Honkong", är dopck helt säkrt på att samma eller liknande finns i inredingsbutiker med mer shabby chic-stil.