lördag 29 december 2012

Öronakupunktur

Öronen är ett organ som innehåller fler nerver och punkter än man tror. Öronakupunktur kan vara bra exempelvis vid stress och då man har ont i axlarna.

Jag har själv testat akupunktur tidigare, och då fick jag även nålar i öronen. Den sortens akupunktur tänker jag dock inte ta upp idag. Idag tänkte jag skriva om den sortens "akupunktur" du själv kan utöva - när du själv önskar - med dina fingrar!


Ovan ser ni en karta över örat och alla de punkter som finns i örat - fascinerande, eller hur? Jag har markerat området Helix 1-4 med en röd ring. Helix är nämligen dina axlar. 

Genom att klämma på yttersidan av örat, som vanligtvis brukar vara lite tjockare och hårdare kan man stimulera de punkterna som når axlarna. Perfekt om du sitter mycket framför datorn, spänner dig eller annars brukar ha ont i axlarna. 

Förslagsvis kan man klämma så att örat hamnar mellan tummen och pekfingret. Det kan göra ganska ont, och du kan själv känna "knölar" som finns vid området. Det är helt ofarligt att göra detta. Jag brukar börja högst upp, och med några millimeters mellanrum "klämma" mig neråt. 

Varje punkt bör bli klämd cirka en minut, med kraftigt pressade fingrar. Sluta om det gör för ont. När du utfört detta på båda öronen kanske du känner att det hettar till vid axlarna. Ibland känner man det - ibland inte. Eftersom nerverna på något vis går i kors kommer höger axel bli hjälpt om du behandlar vänster öra och vice versa. 

Jag brukar själv utföra detta då och då. Ibland på jobbet, ibland hemma innan jag ska sova och ibland när jag suttit vid datorn en hel dag och känner hur axlarna ömmar efter en akut behandling.

Inga kommentarer: