fredag 18 januari 2013

Herbal Deodorant


I höstas investerade jag i en deodorant från Mádara. Egentligen har jag inte speciellt stora krav på en deodorant. Den ska vara fri från alkohol och från aluminium  Förutom det får den givetvis inte irritera min hud, och ett plus är om den doftar gott. Jag köpte denna i Helsingfors (Stockmann). Vi hade lite ont om tid på oss, så jag struntade i att kolla innehållsförteckningen... det kan man ju göra hemma, det är trots allt Mádara och den står på hyllan för naturlig hudvård. Så resonerade jag.

Jag har ju tidigare skrivit om att jag tycker Body Shop är förskräckliga då de gömmer sitt innehåll bakom en lapp man måste ta bort för att kunna se vad det finns för ingredienser i produkten (med andra ord: inget man kan göra i butiken, innan man köpt produkten). Gissa om jag blev häpen då jag kom hem...


Ingredienser: Aqua, potassium alum (alun), rosa damascena (rosenvatten) flower water*, glycerin*, carrageenan, calendula officinalis (ringblomma) extract*, chamomilla recutita (kamomill) extract*, salvia officinalis (salvia) extract*, mentha piperita (pepparmynta) extract*, alchohol, aroma**, limonene**, linalool**, geraniol**, farnesol**, citronellol**, citral**.* från ekologiska odlingar, ** äkta eteriska oljor
. 100% av de totala ingredienserna har ett naturligt ursprung
, 8% av de totala ingredienserna kommer från ekologiska odlingar.

Förutom denna häpnadsväckande upptäckt tyckte jag inte riktigt om deodoranten heller. Den var snabbt absorberande, lukten påminde om någon stark ört...MEN... den gav mig klåda under användningen. Jag hade svårt att veta om det "annars bara kliade" eller om det var deon som irriterade huden. Det var som om det stack till i armhålorna, inte bara en eller två gånger, utan kontinuerligt under en hel dag kunde det hålla på... direkt när jag slutat använda deon slutade även klådan.

Det blir ett STORT nejtack till denna produkt. I morgon berättar jag vilken deodorant som blir min nya kandidat i sökandet på den perfekta, naturliga deodoranten...

Inga kommentarer: