söndag 13 januari 2013

Hudvård från Quriosa.fi

För ett tag sedan fick jag ett mail, där en läsare tipsade mig om en Calendula-salva från Vallnika (produkterna finns att köpa i Vasas skärgård). Men ett visst utbud av produkter finns också på hemsidan http://www.quriosa.fi/. Oftast brukar jag inte vilja beställa från hemsidor, mest för att jag vill lukta och känna på produkterna innan jag bestämmer mig. Men eftersom Quriosa är en finsk hemsida - som erbjuder hjälp på svenska - så blev jag direkt nyfiken på att testa beställa. Det finns inte allt för många finska sidor som erbjuder text och hjälp på svenska. Under avdelningen "Spa" hittar man ett litet utbud av välvalda spa- och hudvårdsartiklar.

Jag bestämde mig för att dels testa Calendula-salvan jag blivit tipsad om, men även Love & Toast's body lotion. Vem har kunnat undgå deras reklamer i bland annat Cosmopolitan? Förutom hos Quriosa har jag faktiskt inte kommit i kontakt med Love & Toast tidigare. Nu till recensionerna...



Love & Toast Persimmon Plum Body Lotion

Inköpt: Quriosa.fi
Pris: 16,90€
Storlek: 189 gram
Hållbarhet: 16 månader från öppning

Jag blev direkt lite förälskad i den annorlunda förpackningen. Fyrkantig med en bedårande design. Den annorlunda designen gjorde det också lite knepigt att få ut krämen från förpackningen. Det tog ett tag innan jag kom fram till att skaka flaskan upp och ner för att få ut lotionen, lite som en ketchupflaska  Min första tanke när jag doftade på den var: "wow - detta var verkligen en stark doft". Jag fick genast lite misstankar om att denna produkt kanske var lite väl stark för min hud. Jag testade att smörja in mig med krämen i 2-3 dagar, men märkte ganska snabbt att min hud inte riktigt gillade den starka, men naturliga doften. Tills flaskan är slut kommer jag fortsätta använda den på mina underben och fötter som inte är lika känsliga som resten av  min kropp.

Just denna produkt skulle jag rekommendera för dig som vanligtvis köper Doves bodylotion, eller hudkrämer från H&M. För sig som gillar att dofta gott men vill uppgradera dig till naturlig hudvård utan att mista den lyxiga känslan av väldoftande hud. Köpa igen? Nja... inte till mig själv, men kanske som en fin present till någon som inte förstått att naturlig hudvård inte behöver innebära doftlösa krämer i medicinskt kliniska förpackningar.

Innehåller: water (aqua), carthamus tinctorius (safflower) seed oil, glyceryl stearate, glycerin, stearic acid, cetyl palmitate, cocos nucifera (Coconut) Oil, love&toast’s own botanical fragrance blend with natural & essential oils, caprylic/capric triglyceride, cetyl alcohol, phenoxyethanol, potassium sorbate, sesamum indicum (sesame) seed oil, butyrospermum parkii (Shea Butter), persea gratissima (avocado) oil, camellia Sinensis (green tea) leaf extract, fortunella margarita (Kumquat) Fruit Extract, polysorbate 20, sodium hydroxide, xanthan gum.*Naturligt utvunnet glycerin.




Vallnikas Calendula-salva

Inköpt: Quriosa.fi
Pris: 10,50€
Storlek: 50 gram

"Används på torra och såriga hudområden, brännsår och hudsprickor. Fin som läppsalva". Så står det på förpackningen. Att lägga krämen på små hudområden och sår funkar utmärkt. Jag använde den även i ansiktet istället för min dagkräm. Men salvan var inte tillräcklig bara som den var, resultatet blev dock strålande om jag först använde salvan och ovanpå min dagkräm, det blev som ett extra vårdande skydd, perfekt såhär under vintermånaderna. Funkade även fint att smörja in torra hudpartier runt fingrar och händer med salvan. En trevlig universalsalva som inte är lika fet som Wedelas Skinfood. Ett bra alternativ om man tycker att många universalsalvor är för feta. Konsistensen är krämig, trots att det är en salva och den doftar citrongräs långa vägar. Det är dock ingen doft som är så pass stark att det skulle störa mig. 

Det här är en salva som jag skulle kalla "väsksalva". En väsksalva innebär att salvan är i perfekt format att förvara i väskan, vart man än går. Funkar som handkräm, funkar bra till akuttorra läppar, dämpar definitivt klåda på småsår och mjukar upp torra armbågar. Köpa igen? Kanske till sommaren. Jag ser framför mig hur jag drar upp burken ur väskan och lägger lite salva på solbrända partier i ansiktet.

Innehåller: ringblomsolja, bivax, mandel-, solrosolja, E-vitamin, ringblomstinktur, citrongräs, lavendel. 


Inga kommentarer: