tisdag 22 januari 2013

Mandelolja på sommaren?

Det dimper titt som tätt ner frågor i min e-mail. Främst handlar dom om mandeloljan. Jag tror knappast det skadar om jag svarar via bloggen, så att fler kan ta del av svaren. Funderar också på att knåpa ihop en sida som skulle fungera som frågor/svar kring mandeloljan där ni läsare också kan diskutera med varandra och ta del av vad som funkar och vad som inte funkat. Vad tror ni om det? 


Hej!
Jag började använda mandeloljan för bara en vecka sedan och jag ser redan att mina finnar har minskat mycket. Men min fråga är om effekten är lika bra även på sommaren då man svettas mycket? För det är ju som du skrev ett lager kvar av mandeloljan så jag bara undrar om det kan bli ett problem?

Tack för en jättebra blogg!
/Viktoria

Svar: 

Hej Viktoria! 
Tack för ditt mail. Vad kul att du kommer överrens med oljan och ser skillnad på så kort tid. Personligen tycker jag om mandeloljan just för att den är halvfet. Det känns som att den passar lika fint vintertid som sommartid. Jag har inte haft några problem med att använda oljan som rengöring under sommaren, däremot kanske mandeloljan är lite för fet för att använda innan dagkräm. 

Det beror också mycket på hurdan hudtyp du har. Jag och min torra hud är året-runt kompis med mandeloljan, men jag kan tänka mig att personer med mer "normal" och balanserad hud upplever oljan som för fet på sommaren, i alla fall om man använder oljan till mer än rengöring. Mitt svar till dig är helt enkelt att testa och känna efter ifall du vill använda mandeloljan mer än till ansiktsrengöring sommartid. 

Tack för din respons angående bloggen, det är alltid lika kul att få värmande mail!

2 kommentarer:

Tatsu sa...

För min del så tycker jag att mandeloljan passar bäst på sommaren. På vintern är den inte tillräkligt fet, så då använder jag mest olivolja. Mandeloljan passar dock mig väldigt bra om jag ska iväg någonstans då den torkar in direkt i min hud utan att lämna några spår:) Men så har jag ju extremt torr hud också...

Estelle sa...

Klart man vill ta del av frågor och svar på bloggen!
Sådant är ju jätteintressant! :)