tisdag 15 januari 2013

Marja Entrich


Jag har en bekant som också lider av atopisk hud. Hon har en hudvårdssalong där hon bland annat säljer Marja Entrich produkter som hon verkligen trolovat och velat att jag skulle testa. Sagt och gjort, några dagar innan jul gick jag ut från hennes salong med en bivax-salva (ej på bild), en rengörande ansiktsmask och en avokado-olja för ansiktet... för endast 109 euro (ungefärligen 940 kronor). Och då med en viss bekantskaps-rabatt. Ja, för det priset kan man ju inte förvänta sig annat än helt underbara, suveräna produkter...

Bivax-salvan som jag inte har med på bild kändes ganska skön mot ansiktet. Jag smörjde glatt in mig. Men efter 1-2 dagar upptäckte jag att min hud blev röd, kliade och blev väldigt irriterad av krämen. Eftersom jag använt bivax tidigare, utan reaktion är jag säker på att det inte är just bivaxet jag är överkänslig mot. Salvan doftade dock väldigt mycket, dessutom innehåller den menthol som visserligen kan vara bra för torr hud, men samtidigt kan methol också ge upphov till ganska starka reaktioner på huden. Bivax-salvan kasserades ganska hastigt från vårt hushåll...

Avokado-oljan innehåller också en mycket stark doft, som påminner rejält om den doften bivax-salvan hade. Jag antar att ME har en signaturdoft som mer eller mindre alla deras krämer innehåller. Oljan ska tydligen kunna användas oavsett om man har torr eller fet hud. Troligen tackvare doften så gillade min hud inte alls den här oljan heller. Det gick helt okej att blanda oljan med en dagkräm för att både dryga ut krämen, samt få den mer fett-givande. När jag kollar på innehållsförteckningen ser det mest ut som vanlig avokado-olja de drygat ut genom tillsätta några ämnen samt att de parfymerat produkten. Jag skulle fått mycket mer olja för pengarna genom att köpa en ren avokado-olja. Inget jättekap med andra ord.

Rengöringsmasken som innehåller honung och mandelolja doftade faktiskt inte lika mycket som de andra produkterna och huden kändes nog lite mjukare och fräschare efter användning. Det här är nog den enda produkten som jag med ärlighet kan säga att jag direkt haft nytta av. Jag har länge letat efter en mer eller mindre naturlig ansiktsmask på tub (allt jag hittat hittills har varit portionerat i påsar). Jag kommer definitivt använda denna tills den tar slut. Men därefter kommer jag nog vända mig om efter ett annat alternativ. Det är verkligen inte värt det saftiga priset.

ME - MLM/pyramidspel?

Eftersom jag faktiskt blivit rekommenderad produkterna av någon som lider av samma problem som jag själv var jag inte speciellt på hugget med att researcha företaget. Nu när jag varit inne på deras hemsida så luktar det MLM-företag långa vägar. Tyvärr. Dock finns ju ME också i butiker som exempelvis Life, vilket gör mig förvirrad. MLM-företag brukar ju hävda sin exklusivitet genom att hänvisa till konsulenter istället för butiksförsäljning.

Har någon av er läsare där ute erfarenhet av Marja Entrich? Kommentera - berätta!

3 kommentarer:

Malin/BilboBlueEyes sa...

Bra att du berättar om att det eventuellt är pyramidspel i faggorna...

Qbrium sa...

Malin - det luktar lite skumt om deras hemsida. Men som sagt, eftersom produkterna även finns på exempelvis Life är jag lite osäker. Dock kan ju personalen själva vara konsulenter och därför ha produkterna i hyllorna. Skulle gärna vilja veta om någon vet mer om dem. Kanske själv sålt för ME etc...?

Elisabeth sa...

Minns att jag fick en rengöringsmask från Marja Entrich i julklapp före jag gick över till naturligt. Vad jag minns tyckte jag den var helt okej, men åtminstone då jag testade den innehöll den parabener och en del andra tvivelaktiga ingredienser.