måndag 21 januari 2013

Mer om Marja Entrich som MLM-företag

Här kommer en uppföljning till inlägget där jag totaldissade Marja Entrich produkter och spånade på om de möjligen tillhörde kategorin MLM-företag (multi level marketing):

Jag googlade "Marja Entrich MLM", men fick inte upp speciellt mycket. Detta är ett av de få företag som verkligen verkar sköta sin MLM-verksamhet snyggt. Få klagomål, och syns överlag inte speciellt mycket på nätet i MLM-sammanhang. Men att det är ett MLM-företag råder det ingen tvekan om...

...på deras hemsida finns det nämligen en flik som talar om att du som privatperson kan bli återförsäljare. Dock är deras information väldigt inriktad på att produkten är grön, att man har kul tillsammans och att det är ett trevligt företag att arbeta med. Det sägs överlag inte speciellt mycket om inkomst, vilket de "vanliga" MLM-företagen ofta brukar skryta om. Jag har rakt av kopierat in texten från Marja Entrich sida om konsulenter...

"Som ME-representant är Du vår bästa och främsta kontakt gentemot våra kunder.
ME:s koncept bygger på en hög servicenivå och tät kommunikation med företagets kunder, för att tillgodose behovet av rådgivning inför köp och användande av produkterna.

Som ME-representant får Du den utbildning som Du behöver för att kunna informera och ge rådgivning till Dina kunder, samtidigt som Du skaffar Dig en ny inkomstkälla. Vi är måna om en god relation till våra ME-representanter, vi brukar träffas relativt ofta, och passar på att ha roligt, samtidigt som vi lär oss.
Vi söker Dig som alltid ger järnet när det gäller. Som säljare för ME blir Du uppbackad av en effektiv organisation som kan både produkter och försäljning. Du jobbar direkt mot kund. 

Alla ME-representanter kan få ett eget kostnadsfritt internetkonto, där man kan beställa produkter samt få aktuell information, tips och erbjudanden. Detta konto är naturligtvis skyddat med lösenord och det går bra att beställa varor utan att uppge kreditkortsnummer.
Vill Du veta mer? Hör av Dig genom att fylla i kontaktformulär, sedan kan vi träffas och se hur vi kan arbeta tillsammans. 

Gissa om vi har roligt! Och när vi har roligt mår vi också bra! Dessutom lär vi oss mängder om hur vi skall må ännu bättre. Vi arbetar med hudvård, kroppsvård, fotvård och make-up med Marja Entrich gröna och sköna linje. Vi talar även om skönheten från insidan - alltså om kost, kosttillskott och vitaminer. Goda inkomstmöjligheter erbjuds. Vill Du också bli en i vårt ME-team?"


Något som tydligen var vanligt på Google var att man sökte efter vad Marja Entrich produkter kostar. Det är ingenting som de på ME valt att skylta med på hemsidan. Däremot finns det en internettidning som heter "ME-nytt" (finns inte länkad på deras hemsida). Hittade en sida som länkade till internettidningen och beskriver tidningen med följande ord: "Fyllt med värdefulla tips om vad vår hud kan tänkas behöva för att klara vinterns kyla på bästa sätt!".

Jag skummade igenom tidningen och insåg att den endast innehöll reklam om ME's produkter. Det fanns egentligen inga objektiva tips länkade till hudvård och välmående.

...hur som helst, denna tidning erbjöd också en fin prislista på ME's produkter, varsågoda:

...rätt saftiga priser, inte sant? Eftersom jag själv testat deras avokadoolja väljer jag att dra en liten parallell mellan innehållet och priset på produkten: 

15 ml avokadoolja från ME kostar dig 251 kronor. För dessa pengar får du följande: Persea gratissima (Avocado) Oil, Parfum, Tocopherol. Med andra ord: avokadoolja, parfym och E-vitamin som fungerar som konserveringsmedel i produkten.

100 ml ren, kallpressad avokadoolja, utan parfym men med naturligt E-vitamin från Crearome kostar ca 50-70 kronor (lite beroende på inköpsställe förstås). Bjuder på en beskrivande bild till texten ovan. 

6 kommentarer:

Maria at inredningsvis.se sa...

Skön blogg du har:) jag undrar om du har twitter eller fb??

Om du gillar inredning kan du kolla in min blogg:)

ha en kanondag

LOVE Maria från inredningsvis.se

Qbrium sa...

Maria: tack, vad kul att du tittade in! Tyvärr finns jag bara här på blogspot.

Inredning är ju bland det bästa som finns, jag ska genast ta och kika in på din blogg!

Hilda sa...

Haha, mitt favoritexempel på det där är sesamolja som säljs i 10 ml-förpackningar på apoteket för att lösa upp slem i näsan, kostade väl 80 kr eller nåt (literpris: 8,000 kr), då är det alltså ren 100% sesamolja som en kan köpa i affären, en liter för 80 kr.
Men jag undrar över bilden, hur kommer det sig att crearomes avocadoolja är så gul? jag har aldrig beställt avocadoolja av dem, men den jag har är mycket grönare, snarare som ME:s, och den är också kallpressad har jag för mig.

Qbrium sa...

Hilda: haha, det är så sjukt hur man kan bli lurad bara för att man köper ett visst märke. Crearome har lite olika varianter på avokadoolja. Jag har tidigare haft en avocadoolja från crearome som är mörkt grön, precis som den ME säljer. Bilden är bara googlad för att man skulle se förpackningen och skillnaden på storleken. Men det var absolut en bra poäng!

Hilda sa...

Ja, nu när jag ser på bilden så står det inget om kallpressad på flaskan, så kanske har färgskillnaden att göra med om det är kall- eller varmpressat?

Qbrium sa...

Hilda: ja, så kan det absolut vara. Crearome har både varmpressade och kallpressade oljor - varför vet jag inte... men man får bara se till att köpa rätt ;)