fredag 25 januari 2013

Miljövänliga post-it's

Här om dagen kom det än en gång upp till diskussion: vi måste bli mer miljömedvetna. Speciellt i kontorsmiljöer där det känns som att man använder ett helt träd per arbetsdag. Mycket går att skriva direkt på datorn, det finns ju otroligt många text-program att välja mellan, samt klassikern "Word". Men vissa små miljöbovar kan vara svåra att ersätta...

...jag talar givetvis om hederliga post-it lappar. I de nyare versionerna av Windows finns något som kallas för "fästisar", det är som post-it lappar du fäster på ditt skrivbord i datorn. Det är inte direkt en ny uppfinning, men rätt smart om man har små minneslistor du annars förvarat precis vid skärmen.

För de som inte har "fästisar" direkt på datorn finns det gadgets att ladda ner, bland annat "Sticky Notes", en gadget som fungerar precis som Windows fästisar.




Hur gör man när man behöver post-it lappar för att skriva exempelvis inköpslistor då? Det finns en smart app till mobilen som heter "ColorNote". Med hjälp av appen kan du lätt skapa både påminnelser och att-göra-listor som visas på ditt mobila skrivbord.

Nedan ser du lite olika varianter och hur man kan använda ColorNote. Du kan ha flera noteringar inom olika kategorier, eller en inköpslista där du helt enkelt markerar varan när du satt den i korgen, eller sist men inte minst - min favorit: en "vanlig" post-it direkt på skärmen som ständigt påminner mig om det där viktiga jag skulle komma ihåg. 

Men ibland kan man ändå känna ett behov av fysiska post-it lappar, vad gör man då? Det finns faktiskt mer miljövänliga post-it lappar som är tillverkade av återvunnet papper. Jag hittade en variant från tillverkaren Nature, ett block med 100 lappar för 15 kronor. Dessa miljövänliga post-it's säljs bland annat hos Ekoprylar.se. Såhär beskriver Ekoprylar produkten:

"Nu kan du använda en klassiker utan att få dåligt samvete. Dessa post-it lappar är tillverkade av 1oo% återvunnet papper. Inget blekmedel har använts vid tillverkningen. Denna modell är den lite bredare varianten. Använder du Post-it idag kan du lika gärna använda dessa!"

Hur är din inställning till post-it lappar i dagens läge? Skulle du kunna tänka dig att använda gadgets, appar och miljövänligare post-it's för att värna om miljön?

Apropå miljön kom jag att tänka på en klassiker: kissa i duschen. 

1 kommentar:

Estelle sa...

Det där var ju bra tips som många kan ha nytta av! :)
Själv brukar jag spara gamla räkningar eller andra brev jag får på posten och använda den vita baksidan som kladd/komihåg/inköpslista.
Men det händer att jag använder post-it lappar också, bara vääldigt sällan.