onsdag 30 januari 2013

Mycket oseriöst Xbeauty...


OBSERVERA, OBSERVERA!!!
Detta inlägg är uppdaterat 13/3 -13, då en person 
från Xbeauty tog kontakt med mig angående detta inlägg. 
Uppdateringen finns efter originalinlägget. 




Vad handlar detta om?
För någon vecka (14.1 -13) skrev jag ett inlägg om Xlash där jag berättade att jag fått produkten i present av en kompis men undrade om jag faktiskt skulle våga använda den på min känsliga hud. Tre dagar efter att jag publicerat mitt inlägg så får jag faktiskt ett mail från Xbeauty som säljer Xlash.

Här kommer ett utdrag från mailet:
"NN heter jag och representerar ögonfransserumet Xlash för Xbeauty.se. Vi gillar din blogg så jag skulle helt enkelt vilja kolla om du är intresserad av att prova produkten i din blogg? Vi är inte ute efter någon sell-out och vi kräver inga fabricerade resultat eller att du ska höja vår produkt till skyarna, men om du gillar den får du mer än gärna berätta för dina läsare eller bara skriva att du ska prova den."

Min respons
När jag först såg att Xbeauty hade mailat mig blev jag jätteglad - tänk om de kunde svara på mina frågor angående produkten? Men sen började jag fundera varför de erbjöd mig en testprodukt. Eftersom de tydligen "gillar min blogg" så borde dom vetat att jag tre dagar tidigare skrivit om Xlash och mina funderingar kring produkten. Nå väl, jag förstår ju att det är någon form av massmail jag fått. Eftersom jag nu hade chans till direktkontakt med Xbeauty passade jag på att fråga dem lite angående känslig hud och Xlash, mitt svar till Xbeauty...

Mitt svarsmail
"Hej NN, vad roligt att du skriver till mig. Faktum är att jag faktiskt fått ett exemplar av produkten i julklapp av en kompis (hon älskar Er produkt!). Jag skrev ett inlägg om detta för inte alls så länge sedan. Just nu velar jag fram och tillbaka ifall jag ska våga testa Er produkt, då jag har riktigt, riktigt känslig hud. Hurdan respons har Ni fått av de bloggare med känslig hud som testat produkten? Jag länkar även till inlägget om Xlash: http://4u-yourspace.blogspot.com/2013/01/xlash-vagar-man.htmlMed vänlig hälsning NN - Qbrium"

Fick jag svar på mitt mail?
Detta svarsmail skickade jag iväg samma dag som  jag fick mailet från Xbeauty, det är alltså 10 arbetsdagar idag. Det jag tycker är så underligt är att varken avsändaren eller någon annan på Xbeauty ännu lyckats skriva ett svar till mig. Inte ett ljud.

Är det så att Xbeauty inte själv vet hur produkten reagerar på känslig hud? Varför är de inte ärliga? Är det så att de fått dålig respons från personer med känslig hud som testat? Är det så att de trodde att jag "bara skulle hänga på" eftersom de gav mig ett "kanonerbjudande" med eventuellt fortsatt samarbete? 

Summan av kardemumman
Den här bloggen är ju fri från reklam. Jag skulle absolut inte sitta och tycka att Xlash är en bra produkt - ifall jag inte tyckte att den var det. Däremot hade jag kunnat tänka mig ett samarbete med Xlash där jag testade produkten (och eventuellt lät nån av er där ute med känslig hud också testa produkten) för att kunna utvärdera just hur den fungerar då man har riktigt känslig hud. Om det hade fungerat fint (vilket Xbeauty förhoppningsvis är övertygade om att det skulle göra) så skulle de verkligen haft ett drömläge av att bli omnämnda på min blogg. Inte för att min blogg är speciellt stor - men jag riktar ju många inlägg till de som precis som jag - lider av eksem, torr hud, atopisk hud eller allmänt känslig hud. 

Att ta kontakt med mig, och sedan få en motfråga - som de ignorerar ser jag som dåligt kundbemötande. Det är faktiskt otroligt ignorant. Men också avgörande. Serumet från Xlash kommer aldrig att ens komma i närheten av mina ögonfransar. Ibland säger tystnaden allt. Mycket, mycket oseriöst och dåligt av er, Xbeauty.

Uppdatering 13/3 -13:

Jag fick en kommentar på detta inlägg av en person som jobbar på Xbeauty. Han bad mig maila honom ifall jag ville föra en dialog om deras produkt Xlash. Jag mailade honom och berättade vem som tidigare haft kontakt med mig, samt bifogade mitt svar - som jag aldrig fick svar på.

Jag fick ett väldigt proffsigt bemötande av killen jag mailade med. Han berättade att de är tre personer som jobbar med Xbeauty, och att de försöker svara på alla mail de får - men att det ibland kommer bort mail, eller att mail hamnar i skräpkorgen. Vi alla som mailar dagligen vet ju vad han pratar om. Mail som bara...råkat försvinna.

Jag fick ett ganska tydligt svar på min fråga angående Xlash + känslig hud, citerar: 

"Frågan du ställer har inget rätt eller fel svar, vad vi märkt är att ens känsliga hud inte alltid är det avgörande. En person med helt "frisk hy" kan reagera starkare än en personlig med känslig hy, men givetvis finns det "risk" att den som har känslig hy även märker irritation. Så slutsatsen är att alla personer i det långa loppet kan känna irritation, vi uppskattar detta till möjligen 1 på 500 st.

Men det viktigaste av allt är att vi inte försöker dölja att det finns folk som kan uppleva irritationer, det är fakta, och det vill vi inte dölja utan vi vill att användaren ska vara medvetna om risken."

Killen jag mailade med berättade även om en ny produkt i samma serie som ska lanseras snart, Xlash Sensitive - som tagits fram just för personer med känslig hud. Jag blir alltid lika glad när företag börjar se efter mer skonsamma alternativ för oss med känslig hud.

Jag fick verkligen en trist första uppfattning av Xbeauty som företag, men jag tycker verkligen de visat framfötterna med att över huvudtaget kommentera detta inlägg, viljan att svara på frågorna, strävan efter att minimera antalet missnöjda kunder (eller..blivande kunder). Det är inte många kosmetiska företag idag där du har chansen att ha personlig mailkontakt med någon ur teamet (oftast får man ett automatmeddelande - och därefter ignoreras mailet).

Nu har vi rett upp allt: Xbeauty var inte så oseriöst som jag först tyckte, de vill vara ärliga med risken att använda deras produkter OCH de ska snart lansera en dotterprodukt för känslig hud. I och med att jag sätter punkt för den meningen kan jag även berätta att jag blivit erbjuden att testa denna Xlash Sensitive, och jag tackade ja.

Xlash är ett stort fenomen i Sverige (och till och med övriga norden). Jag är säkert inte den enda som funderat på frågan om jag som atopiker kan använda deras produkt. Det finns säkert många som tvekat, och inte köpt produkten just på grund av att man inte riktigt vet hur den reagerar på känslig hud.

Att de kommer ut med en version för känsliga personer borde definitivt uppmärksammas, det finns så många med känslig hud som skulle bli sååå glada om de visste att de med åtminstone mer trygghet än tidigare kan testa Xbeautys produkter.

Har du känslig hud? Har du testat Xlash? Vill du testa Xlash Sensitive? 

2 kommentarer:

Sanne sa...

Sv: Ja visst är det! Tack så mycket! :) Dock tycker inte jag heller att jag själv ser ut som något annan än en "ballong" i oversize haha XD Men jag tror nog de flesta känner så när det är oversize ;)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.