lördag 16 februari 2013

ASMR

För någon dag sedan blev jag bekant med ASMR för första gången via en video postad på ett forum. Videon hittar ni längre ner i inlägget. ASMR står för Autonomous Sensory Meridian Response, och det är ett biologiskt fenomen som hävdar att man kan känna tillfredsställelse genom att visualisera en behandling av hår och hårbotten (exempelvis genom en hårklippning eller en massage). Detta ska vara lugnande, och har till och med fått många att somna bättre.

När jag för första gången såg en ASMR-video visste jag inte alls vad det var jag tittade på. Det kändes underligt i början, och jag förstod inte riktigt hur jag skulle göra för att hänga med. Efter ungefär fem minuter insåg jag att det bara är att luta sig tillbaka, och lyssna. Tjejen vi videon jag såg hade en mycket behaglig röst, och jag måste säga att jag blev varm i kroppen av den vänlighet hon visade genom att ständigt ställa frågor om vad jag ville ha och behövde.

Tjejen vi videon viskade genom hela videon. I början var det störande att jag inte hörde vad hon sa, men efter en stund blev det behagligt och jag tyckte det var skönt att höra en viskande röst. Mitt i videon hör jag min sambos röst då han undrar vad jag höll på med - det högg till i hela kroppen av förvåning! Med andra ord: någon effekt måste den viskande rösten gjort.

Här är en lista på saker som kan utlösa fenomenet ASMR:
(listan kopierad från Wikipedia)
  • Exposure to slow, accented, or unique speech patterns
  • Viewing educational or instructive videos or lectures
  • Experiencing a high empathetic or sympathetic reaction to an event
  • Enjoying a piece of art or music
  • Watching another person complete a task, often in a diligent, attentive manner - examples would be filling out a form, writing a check, going through a purse or bag, inspecting an item closely, etc.
  • Close, personal attention from another person
  • Haircuts, or other touch from another on head or back
  • Certain smells
  • Tapping, scratching, sticky sounds

Nedan har jag postat den video jag själv såg första gången jag kom i kontakt med ASMR. Videon innehåller sju av ovanstående punkter (punkt: 1, 2, 3, 5, 6, 7 och 8). 



Postar i samma inlägg ännu fler ASMR-videos jag tittat på, som jag tycker är sevärda i sammanhanget. Under varje video har jag även skrivit en liten "recension". För att hitta mer information finns det en engelsk ASMR-hemsida, "know your meme" (länk) samt information på Wikipedia (länk). Youtube har dessutom massor, massor med olika ASMR-videos att erbjuda.

Svårt att hållas vaken. Tjejen i videon har gjort en väldigt bra planerad video. Hela hennes utstrålning strålade av välmående. Hon använde ett flertal av tidigare nämnda punkter. Denna video rekommenderar jag att man lyssnar på genom hörlurar eller hörsnäckor. Hon använder ljudet från höger till vänster och rakt fram rätt mycket. Något som kan bli ganska diffust om man lyssnar från vanliga högtalare. 

Röst på svenska. Den här videon är gjord på svenska. Personligen är det ingen favorit för mig, men tyckte den skulle platsa i listan eftersom det kanske finns många som föredrar en svensk röst. Tjejen i videon fokuserar mycket utlärningspunkten och att berätta med viskande röst. Jag måste erkänna att jag inte tittade igenom hela videon, av det jag såg så berättar hon mycket om saker hon fått av sin mamma. Ett spel och några böcker som hon läser ur. Passar fint om man föredrar en svensk röst och är ute efter just den viskande rösten. 

36 minuter av välbehag och rysningar. Den här videon är gjord av samma tjej som på första videon jag såg. I denna video får jag en välplanerad spabehandling. Jag tycker att tjejen som gjort videon ska ha enormt mycket beröm för hur den är planerad och utförd. Hon är lugn och professionell  men det syns långa vägar att hon har roligt medan hon gör videon. 

Väldigt realistisk närvaro, gav lugn. Denna video är en av de längsta jag tittat på - en timmes behandling av håret med massage, tvätt och klippning. Rösten var otroligt lugnande och jag kände att det var otroligt realistiskt. Speciellt själva hårtvätten. Tjejen i videon var otroligt empatisk och hela hennes ansikte och uttryck fick mig att känna harmoni. Jag somnade. Och sov riktigt, riktigt gott. 


Efter att skrivit detta inlägg, och tittat på en drös med ASMR-videos har jag kommit fram till att metoden liknar rätt mycket det jag redan håller på med vid läggdags: guidade meditationer. Skillnaden är att det i filmklippen är mer visualisering, mer fokus på höger och vänster öra, mer fokus på själva trigger-punkterna, mer fokus på rösten medan den guidade meditationen fokuserar på röst och andning. 

Här kommer länkar jag tidigare skrivit om guidade meditationer:
- min första kontakt med guidad meditation, inkluderar tre inspelningar, sv.( LÄNK)
- länktips på ett flertal svenska, guidade meditationer av olika slag. (LÄNK)


Nu är min fråga: vad tycker du om ASMR, har du testat, fungerade det för dig?

1 kommentar:

MrKappa sa...

Precis som vid årsskiftet 1950-talet när Elvis var "djävlar" musik, nu är det historia upprepar sig med en klokare, renare, grönare, mer känsliga och själfulla samhälle, anpassad till bra ljud ...

Jag gillar denna webbplats för goda asmr videor ... http://www.asmrstudio.com/