torsdag 7 februari 2013

Atopisk hud i ansiktet, vad kan man göra?


Fick lite respons till mitt inlägg "ett ganska torrt inlägg". Kommentaren kommer från Lina som själv blivit dignostiserad med atopisk hud för inte alls så länge sedan. Vad kan man göra? Hur bör man göra med sminket och vad hjälper att motverka det torra?

Fråga:
Min hy ser precis ut sådär. Jag är ganska nydiagnoserad med atopiskt eksem och smink är ett av mina största intressen, det förstör så mycket för mig och jag vet inte hur jag ska tackla det. Finns det någon "mirakelkur" eller något sett att motverka de torra och nariga? Det känns som jag testat allt ifrån mjukgörande till alovera-gele, vanliga hudkrämer och så vidare.

Svar:
Atopiskt eksem är verkligen knepigt, speciellt när det spridit sig till ansiktet. Jag kör med olika oljor (bland annat mandelolja) som rengöring istället för starka preparat. Tycker det fungerar jättebra att få bort allt smink, till och med vattenfast mascara.

När det kommer till hudkrämer så har jag inte hittat produkten med stort P än. Däremot vet jag att Q For Skin har riktigt fina bodylotions, och ansiktskrämer. De är naturliga och jag har fått fina resultat då jag använt dessa. Dock har ju allt sitt pris. En flaska med bodylotion kostar kring 300-400 kronor, beroende på inköpsställe.

Under fattiga perioder då jag inte kan, eller har råd att använda den naturliga hudvård jag annars föredrar tycker jag faktiskt att den hederliga Helosan-tuben är en stor räddning.

Det är extremt jobbigt att inte kunna skrubba ansiktet när man har sådär flagnande hud, trots att man så gärna vill, något som har funkat helt okej är att massera med olja och sedan tvätta bort. När huden blir blöt blir den ju också mjukare och "ger med sig", genom massage kan man få bort de värsta flagorna. Men utöver det är det bara återfukta, åkterfukta, återfukta.

All foundation har jag i princip uteslutit då resultatet inte blir bra tackvare min hud. Istället använder jag täckstift på de ställen jag behöver korrigera. Just nu använder jag ett täckstift från Lavera (också naturligt) och tycker det funkar bra.

Eftersom jag aldrig varit någon "extremsminkare" så klarar jag mig rätt fint med de produkter jag kan använda: solpuder från Maria Åkerberg. Ger ett fint lyster, utan att irritera. Maria Åkerberg/Dermanord har också mycket bodylotions och annat smink (foundations, puder etc).

Både kyla och värme kan påverka den atopiska huden negativt. Vilket är lite surt, eftersom vi i norden oftast inte riktigt har något bra mellanläge. Dock har jag upplevt att solarium förbättrat huden. Solarium är ju inte att rekommendera som heltidsbehandling, men som en "start" eller quickfix kan solarium funka.

Just nu håller jag på med en laserbehandling. Främst för huden på kroppen, men det funkar precis likadant i ansiktet. Jag har upplevt fina resultat och min hud är inte i närheten av så irriterad som den brukar vara vintertid. Ett hett tips!

Om du fått diagnosen har du säkert blivit informerad om några no-no's. Typ varmt vatten i duschen, duscha länge, duscha flera gånger i veckan samt bastubad. Om du vill ha fler tips för eksemhud vill jag tipsa om eksem-guiden (länk här, här och här eller knapp på sidopanelen). 

2 kommentarer:

Lina sa...

Nog för att du fick namnet fel men svaret var precis det jag behövde! Min läkare har faktiskt inte informerat om det hela med dusch och så vidare, han bannade bara produkter med parfym och han sa typ... "allt med kemikalier."
Tack så mycket för hjälpen och angående ansiktskräm, Exuviance är en riktig guldprodukt och så länge mamma betalar kommer jag absolut inte byta bort den! Dyr ja, värd absolut!

x sa...

Ojdå... ändrar genast! Lisa och Lina... almost same ;) Kul att kunna hjälpa till!