torsdag 28 februari 2013

Ta bort etikett från burkar

Apropå gårdagens tips om "En Burk Med Kärlek" kom jag på att jag inte än tipsat om hur man lättast får bort etikettlimmet från burkar. Glasburkar har blivit min senaste mani. Jag samlar de mest karaktärsfyllda och finaste glasburkarna och sätter saker i dem. Främst i köket. Några av mina glasburkar är fyllda med; te, nötter, solrosfrön, russin etc. Kanske jag skulle kunna ta en bild så att ni ser hur det ser ut, vad tycker ni? Nu till saken...

Att ta bort etiketter från burkar... 
Först måste du givetvis göra rent burken och diska den både ut- och invändigt. Ett vattenbad i varmt vatten kan få etiketten att lösas upp en aning. Stålull hjälper dig att skrapa bort det mesta av etiketten. Sen kommer den svåra biten: limmet som sitter kvar och i princip vägrar att sluta klibba. Du löser dilemmat enkelt med vanligt nagellackborttagningsmedel. Medlet löser snabbt bort limmet som annars brukar sitta som berget. Det spelar heller ingen roll om du använder medel med eller utan aceton - jag har testat båda.

Måste poängtera att jag själv tycker det blir både mycket snyggare 
och personligare med spännande syltburkar och annat än med glasburkar 
utan etikett köpta från ex. inredningsbutiker. 

4 kommentarer:

nalle333 sa...

Tack för din kommentar!
/nalle333

ankaa sa...

mycket smart. har själv skåpet fullt med glasburkar som jag tänkt fylla med vacker mat (gryn, ärtor mm) men har aldrig fått bort etiketterna helt från dem. och då blir det ju så fult

Prinsessanadia sa...

Jag håller med dig, men jag har alldeles för lite ork för att pyssla, så jag brukar köpa å Ikea. Senast här om dagen faktiskt. Det blev en burk till muslin och en till pennor. Ser så mycket hemtrevligare ut :)

Tessie sa...

Jag håller med dig. Ett hem är nått som ska vara personligt, nått som man skapat själv. Jag försöker också göra såna små saker mer personliga. Nu råkar jag dock ha mina burkar med spagettie, te, musslie och socker i burkar med gammal dags stil och hake från Ikea. Men jag förstår ditt tänk och håller helt med dig! :)