fredag 1 mars 2013

Acne Killer INCI & innehåll

Citat från pudderdaaserne.dk

Idag ska vi prata om Acne Killer. En nyhet från USA som varit på tapeten ett tag nu. Har egentligen inte intresserat mig speciellt mycket för produkten innan. Men via ett forum kom en förfrågan om innehållet i Acne Killer. Efter att googlat en liten stund upptäckte jag att Acne Killer är ett ganska intressant ämne att prata om ur naturkosmetisk synvinkel.

Naturlig produkt?!
På hemsidan http://luxstyle.se hittar man dessa texter om Acne Killer:
"Sluta slåss och se till att få bukt med finnarna en gång för alla – med nya Acne Killer, den fantastiska, helt naturliga sensationen inom hudvård som avlägsnar acne på bara några minuter" och "Säkra, helt naturliga ingredienser från örtriket: Det allra bästa, du kan känna dig helt lugn när du använder Acne Killer. Andra behandlingar kan irritera huden och mediciner kan ge biverkningar men Acne Killer består av säkra, naturliga ingredienser från örtriket"

Ofullständigt INCI
Jag vet inte hur ni uppfattar de bifogade textstyckena, själv uppfattar jag det som att produkten ÄR naturlig. Givetvis bifogar de inget INCI på produkten. Utan att sett produkten eller dess behållare har jag kommit fram till att deras "INCI" består av följande: Vatten, djuphavs mineraler och parfym. 

Värdefullt blogginlägg
I samband med min lilla research kom jag in på en dansk blogg som har skrivit hennes åsikt om Acne Killers innehåll. Hon nämner att djuphavs mineraler inte är ett godkänt INCI och att den svarta färgen kommer från ett färgämne...som inte benämns i deras INCI-förteckning. Ett väldigt läsvärt inlägg. Om ni tycker det är krångligt att läsa danska rekommenderar jag att köra texten igenom Google Translate - för detta är läsvärt:


Såhär ser förpackningen och masken ut. 

Inga kommentarer: