torsdag 14 mars 2013

Följetongen om Xbeauty


Torsdagen till ära kommer ett inlägg om Xbeauty. Det är inte första gången jag tar upp Xbeauty/Xlash. Det blir nästan som en liten följetong med drama. Och för er nyfikenhets skull: detta är troligtvis inte den sista delen i serien av Xbeauty-inlägg. Fri tolkning. Spoiler i slutet på inlägget.

Tidigare inlägg i samma serie: 
Xlash - vågar man? - Ett tveksamt inlägg från en atopiker
Mycket oseriöst, Xbeauty (uppdaterad med inlägget nedan)



Here we go...
Jag fick en kommentar på inlägget där jag rådissat Xbeauty av en person som jobbar på Xbeauty. Han bad mig maila honom ifall jag ville föra en dialog om deras produkt Xlash. Jag mailade honom och berättade vem som tidigare haft kontakt med mig, samt bifogade mitt svar - som jag aldrig fick svar på.

Jag fick ett väldigt proffsigt bemötande av killen jag mailade med. Han berättade att de är tre personer som jobbar med Xbeauty, och att de försöker svara på alla mail de får - men att det ibland kommer bort mail, eller att mail hamnar i skräpkorgen. Vi alla som mailar dagligen vet ju vad han pratar om. Mail som bara...råkat försvinna.

Jag fick ett rätt bra svar på min fråga angående Xlash + känslig hud, citerar: 

"Frågan du ställer har inget rätt eller fel svar, vad vi märkt är att ens känsliga hud inte alltid är det avgörande. En person med helt "frisk hy" kan reagera starkare än en personlig med känslig hy, men givetvis finns det "risk" att den som har känslig hy även märker irritation. Så slutsatsen är att alla personer i det långa loppet kan känna irritation, vi uppskattar detta till möjligen 1 på 500 st.
Men det viktigaste av allt är att vi inte försöker dölja att det finns folk som kan uppleva irritationer, det är fakta, och det vill vi inte dölja utan vi vill att användaren ska vara medvetna om risken."

Killen jag mailade med berättade även om en ny produkt i samma serie som ska lanseras snart, Xlash Sensitive - som tagits fram just för personer med känslig hud. Jag blir alltid lika glad när företag börjar se efter mer skonsamma alternativ för oss med känslig hud.

Jag fick verkligen en trist första uppfattning av Xbeauty som företag, men jag tycker verkligen de visat framfötterna med att över huvudtaget kommentera detta inlägg, viljan att svara på frågorna, strävan efter att minimera antalet missnöjda kunder (eller..blivande kunder). Det är inte många kosmetiska företag idag där du har chansen att ha personlig mailkontakt med någon ur teamet (oftast får man ett automatmeddelande - och därefter ignoreras mailet).

Nu har vi rett upp allt:
Xbeauty var inte så oseriöst som jag först tyckte, de vill vara ärliga med risken att använda deras produkter OCH de ska snart lansera en dotterprodukt för känslig hud. I och med att jag sätter punkt för den meningen kan jag även berätta att jag blivit erbjuden att testa denna Xlash Sensitive, och jag tackade ja.

Xlash är ett stort fenomen i Sverige (och i övriga norden). Jag är säkert inte den enda som funderat på frågan om jag som atopiker kan använda deras produkt. Det finns säkert många som tvekat, och inte köpt produkten just på grund av att man inte riktigt vet hur den reagerar på känslig hud.

Att de kommer ut med en version för känsliga personer borde definitivt uppmärksammas, det finns så många med känslig hud som skulle bli sååå glada om de visste att de med åtminstone mer trygghet än tidigare kan testa Xbeautys produkter.

Har du känslig hud? Har du testat Xlash? Vill du testa Xlash Sensitive? 


Ett urval av bilder & printscreens från xbeauty.se

Inga kommentarer: