onsdag 20 mars 2013

Förberedelser/personligt brev


Det är viktigt att ha allt förberett INNAN man tar kontakt med företag. Först och främst: Är ditt CV uppdaterat? Har du det uppdaterade CV:t i PDF-format? (ser mer professionellt ut att skicka CV som PDF-fil än som Word-dokument).

Men sedan en annan grej man måste fila på inför VARJE ansökning: personligt brev. Har du en mall för ditt personliga brev? Är det för kort, för lång? Finns det felstavningar? Ser det fabricerat ut? Har du personifierat det till företaget och tjänstens ändamål?

Man kan skapa en viss mall för hur det personliga brevet ska se ut, men då är det också viktigt att markerar de saker man behöver ändra med röd text, så att man verkligen kommer ihåg att korrigera det. Verkligen pinsamt att skriva i sitt personliga brev: "Hejsan Bagare Bengtsson...jag tror jag skulle passa bra som bilmekaniker för att...".

Checklista, detta bör vara med i ditt personliga brev: 
- hur du hittade annonsen
- kort presentation av ålder, utbildning
- varför du är intresserad av jobbet
- varför du kvalificerar dig till jobbet/varför du tror att du skulle passa
- kort om dina tidigare jobb och vad du gjorde där
- kort om hur du är som person

Här följer ett exempel på personligt brev som jag hjälpt en tjej skriva. All personlig data är utbytt, men ni förstår grejen. Använder ICA som exempel eftersom det inte är en eller två gånger någon söker jobb på just ICA.




Hej Bosse Bildoktorn,

Mitt namn är Bagare Bengtson och  jag är 20 år gammal. Jag såg Er annons angående butiksbiträde på platsbanken.se. Jag blev väldigt intresserad av tjänsten som butiksbiträde hos Er på ICA då jag både trivs och tycker mig själv vara bra på arbetet med kassa och varuplockning.

Jag tror att tjänsten hade passat mig bra då jag har jobbat med kassa sporadiskt sedan 2008, jag är social och trevlig samt att jag är intresserad av servicearbeten.

Tidigare har jag praktiserat på exempelvis Shell Select och Butik Inredningsrutan. På Shell Select fick jag en bra insikt i servicebranschen och praktiken på Butik Inredningsrutan gav mig en del insikt i hur butiksarbetet fungerar. Jag är positiv, måldriven och vill utvecklas både som person och inom arbetet.

Hoppas ni finner mig lika intressant som jag finner Er utannonserade tjänst. Jag kommer mer än gärna in till Er på ICA och presenterar mig själv. Bifogar även mitt CV där Ni kan se full arbetshistorik samt övriga kontaktuppgifter.

Med vänlig hälsning,

Bagare Bengtson


Notera: 
- Om du mailar; döp ämnet till ”Ansökan: butiksbiträde” (exempelvis).
- Mottagarens namn efter ”Hej”
- Er med stort E (av hövlighet brukar man skriva så, speciellt till företag).
- Använd ALDRIG förkortningar i Personligt Brev.
- Om du mailar; skriv (om du har möjlighet) att du gärna träffar dem.

Text som är rödmarkerad ska givetvis inte vara rödmarkerad då du skickar ditt personliga brev, det är bara för mallen så att du lätt ser vilka saker du måste korrigera för att det ska fungera till nästa arbetsplats du söker. Du kan givetvis fylla i hur mycket som helst. I det personliga brevet ska du ta med arbetsplatser du är stolt över, eller sådant som kan vara till din fördel då du söker en viss tjänst.

Som du ser på den röda texten är det en hel del att korrigera för varje personligt brev du skickar, mallen ska egentligen bara fungera som en "checklista" på att du har med allt du bör ha med.

1 kommentar:

Linn sa...

Bra tips!
Ska tipsa en kompis som behöver lite peppning i sitt jobbsökande om din blogg.