tisdag 12 mars 2013

Lista på jobbiga moment på bloggar


De senaste dagarna har jag surfat omkring mer än vanligt på olika hemsidor som boostar trafiken till min blogg. I och med detta så har jag upptäckt en mängd med störande saker som kan finnas på bloggar, här kommer en lista. Se detta som feedback och något att ta lärdom av och inte som ren kritik.

1. Musik i samband med att man kommer in på bloggen
- Ofrivilliga låtar, intron och liknande är aldrig kul då man sitter och surfar. Du är inte beredd, ljudnivån kan vara på tok för hög på datorn, du förstår inte vilken sida ljudet kommer från (om man är som jag som har minst 15 flikar öppna). Spontan reaktion: stänger ner sidan och gör aldrig ett nästa besök. 

2. Mer reklambanners än inlägg
- Egentligen finns det ju inget att kommentera. Är din hemsida eller blogg en vandrande reklampelare med massor av olika blinkande banners så gör det ju helt enkelt sidan så oläsvänlig det bara kan bli. 

3. Reklaminlägg
- Dina blogginlägg tappar värdet om du gör en massa reklaminlägg. Läsaren börjar genast fundera om det är din egna åsikt, eller om det är ett betalt inlägg du gjort. Förtroendet minskar och produkter som du personligen kanske vill tipsa om kommer inte fram lika bra. Första tanken: jaha, personen bloggar endast för att tjäna extra pengar... 

4. Bloggare som kommenterar sina egna inlägg
...med pseudonym eller anonymt. Nu talar jag inte om hederliga svarskommentarer, jag talar om bloggare som kommenterar sina egna inlägg i annat namn för att försöka simulera att personens blogg minsann är välkommenterad. Gör inte det. Det syns så bra och ser faktiskt lite löjligt ut...

5. Enda kategorin: okategoriserat 
- Kategorisera dina inlägg så kan jag snabbt hitta till det jag tycker att verkar intressant. Om du inte gör det så finns det stor risk att jag inte hittar det där tipset, eller den där jättesnygga vårjackan som du nyss köpt. Dessutom ger kategorier en bra överblick vad som finns i din blogg och om bloggen är läsvärd för mig. 

6. Ljus bakgrund till ljus text
...eller vice versa. Anledningen? - Det går inte att läsa normalt. 

7. Sidan du försöker visa finns inte
- Internlänkar på bloggen som inte fungerar (exempelvis "om mig", "kontakt" etc.) är riktigt störande. Där försöker jag kommentera och berätta så fort jag hittar någon länk som inte längre funkar. Jag tycker vi får göra vårt bästa för att hjälpa våra medbloggare. Och förhoppningsvis trillar det in någon kommentar ifall någon av er märker att jag har länkar i bloggen som inte fungerar.

8. Inlägg utan radbyten
- Att läsa en text där det inte finns radbyten är otroligt jobbigt. Man får ingen strukturerad läsning utan ögat ser bara en stor klump med text. Tänk om jag hade valt att skriva ihop alla dessa punkter - utan rubriker eller radbyten. Läsvänligt?


Gillade du inlägget? 
Liknande inlägg finns under kategorin bloggning

4 kommentarer:

Anonym sa...

Punkt nummer 1 irriterar mig massor i en blogg! Eller när min muspekare får en "svans" på bloggen jag besöker, nån text eller annat tingeltangel som hänger efter den. Jag har också svårt för när det strösslar saker över skärmen, typ flingor när det är jul. Stötte du på nåt sånt? //Hanna Li

Tatsu sa...

Verkligen ett bra inlägg. Hoppas att folk tar till sig det:) Har hittat ett flertal intressanta bloggar som jag inte orkat läsa p.g.a dessa anledningar. Verkligen synd!

Qbrium sa...

Hanna Li: jag stötte på någon sida här och där som hade dessa strösslande fenomen du beskriver. Fast, jag tycker inte det är speciellt störande. Beror lite på hastighet och mängd. Då är nog blinkande bakgrunder mycket, mycket mer störande. Som tur är verkar de höra till den tidiga 2000-tals designen som mer och mer försvinner från nya, uppdaterade sidor.

Tatsu: det är otroligt synd med annars bra inlägg och bloggar. Jag förstår att man kanske inte själv tänker på det då man skapat designen. Eftersom man själv är van med layouten och texten så är det ju inte några svårigheter att se vad man själv skapat. Jag kan tänka mig att man nog hittar ett eller annat störningsmoment även på min blogg. ;) Summan av kardemumman: lite konkreta tips, ingen ren diss till alla "hemmadesignare".

Tessie sa...

Jag håller med dig på många punkter!