måndag 18 mars 2013

Synligheten på nätet



Hur stor koll har du på hur mycket du syns på nätet med ditt namn och dina bilder? När rekryterare anställer personal händer det väldigt ofta att de kollar upp dig på Facebook, eller googlar ditt namn + kommun. Det kan vara bra att själv ha koll på hur mycket man finns med på nätet.

Exempelvis på Facebook: vilka bilder ser alla? Hurdan profilbild har du? Är det många festbilder? Har du offentliga statusar - vad står det i dem? Allt detta kan påverka huruvida du får jobbet eller inte.

Kanske dags för en storstädning av din Facebook? Men även resten av ditt liv på nätet (exempelvis en offentlig blogg kan också spåras).


På din Facebook kan du gå under "inställningar" (fliken är inringad, högst upp). Där kan du välja "Vem kan se mitt innehåll?". Om du går till aktivitetsloggen (se pilen) så får du upp ALLA dina aktiviteter sedan du började använda Facebook. Där kan du också gå igenom vilka som är synliga för allmänheten samt ta bort eller redigera om du tycker det är nödvändigt. Under "om" på din egen profilsida kan du redigera information om dig själv; ålder, arbete, skola, kommun etc. Där kan du också välja hur synlig du vill göra din Facebook.

Jag har själv valt att dela med mig av; 3-4 bilder av mig själv, var jag jobbat och jobbar, var jag gått i skola och vem jag är tillsammans med. Inte för hemlig, men ändå inte för synlig.

Om du vill testa och se hur din profilsida ser ut för allmänheten går du in på din egna profil, klickar på kugghjulet bredvid fliken "meddelanden" (under omslagsbilden). Där kan du välja "visa som..." - då kan du välja att visa din profil som offentlig och kan lätt se hur mycket information du delar med dig till omvärlden.

1 kommentar:

Maria sa...

Bra information. Det är nog långt ifrån många som reflekterar över det här.