torsdag 21 mars 2013

Ta kontakt med företag


Det är alltid knepigt med hur man ska göra med första kontakten. Ska man gå till arbetsplatsen direkt, ringa först eller skicka iväg ett mail? Det finns inte några klara direktiv på vilket som är bäst att göra, man får helt enkelt testa lite olika stilar. Vissa arbetsgivare uppskattar då man kommer direkt in till dem, andra tycker bättre om då mail mailar, eller för telefonkontakt.

Här kommer tre olika grejer jag brukar köra med:
(OBS: jag utgår ifrån att jag sett en annons om tjänsten)

1. Maila personligt brev och CV. Vänta 3-4 dagar och ring dem efter det för att "kolla läget". Du kan fråga om de fått ditt mail, och understryka att du gärna kommer och besöker dem för att visa upp dig själv. Samtidigt då du ändå pratar med dem kan du visa ditt intresse ytterligare genom att fråga hur deras rekryteringsprocess går till (då får du också veta ungefär när du borde bli kontaktad för en personlig intervju).

2. Ring dem och fråga lite angående tjänsten som är utannonserad. Fråga om de vill ta emot ansökningar via mailen, eller om de föredrar personligt besök. Handla efter svaret.

3. Ring dem och be om att få komma dit. Visa upp dig, fråga mycket om tjänsten och om arbetsplatsen. Därefter skickar du in en formell ansökan (personligt brev + CV). Sedan får du ju hoppas att de besvarar din formella ansökan - om inte kan du ringa efter ungefär en vecka och fråga om de hunnit kolla på din ansökan.

Vad som funkar bäst av alternativen ovan är jättesvårt att svara på... jag har använt alla tre, och fått jobb med alla tre olika tekniker. Dock har ju alla tre tekniker också gett mig en hel del nej. Sen kan man också testa olika stilar att vara på då man söker. Att testa olika stilar på olika annonser kan vara kul och det blir ett experiment för dig själv undertiden du söker jobb. Exempelvis kan man vara väldigt kaxig och "ni behöver mig på er arbetsplats" då man söker ett jobb, och då man söker ett annat jobb kan man vara "jag är verkligen villig att göra vad som helst för att få jobba på ert företag!". Förstår ni hur jag menar?

Sen är det också viktigt att understryka: Genom att ringa dem kontinuerligt visar du att du faktiskt är intresserad, dessutom är det många gånger värt att vara lite "på" när du söker jobb.

Har du några egna tips gällande att söka jobb?
Dela med dig (genom att kommentera eller maila mig)! Om jag får tillräckligt många tips tänkte jag samla ihop alla och posta i ett inlägg på lördag - givetvis får respektive tips även en länk ifall du själv har en blogg eller en hemsida. Kom igen, hjälp mig att hjälpa andra! :)


Inga kommentarer: