måndag 11 mars 2013

Wake Up Light

Wake Up Light är en slags lampa/väckarklocka som börjar lysa ett tag innan du egentligen ska stiga upp. Lampan börjar lysa först svagt och vart efter det närmar sig uppstigning så blir lampans ljus starkare och starkare. Tanken är att lampan ska illustrera solljuset och att det ska hjälpa morgontrötta personer att vakna piggare.

Den lampa jag testade hade ett flertal funktioner; man kan välja att väckas av radion samtidigt som lampan började sin stegring mot väckningen. Man kan även välja vanligt alarm eller olika naturljud (kvittrande fåglar etc). Det fanns också en funktion så att man kunde stänga av alla ljud och endast låta lampan sköta jobbet.

Utvärdering av Wake Up Light: 

Testperiod: 1 vecka
Märke: Prologue
Modell: Wake Up Light WL-01 (verkar ha utgått ur sortimentet)
Pris: köpte den begagnad, som ny kostar en liknande ca 500 SEK
Finns att köpa på: Clas Ohlson 

Att ställa in funktionerna
Det var ganska många funktioner som skulle ställas in i början; tid, datum, årtal, väckningstid, väckningsljud, ljudnivå, radiofrekvens, ljusstyrka etc. Det gick relativt smärtfritt då jag hade instruktionsboken i högsta hugg. Vissa gånger fick jag inte inställningarna att fungera alls och fick börja om från början. Tror dock det handlar mer om min egna dumhet än om dålig förklaring i instruktionsboken. Lampan behöver batterier OCH elektricitet. Därför måste man placera den i närheten av ett eluttag, eller dra en skarvsladd till stället man vill ha lampan på. 

Morgon 1:
Jag valde att testa lampan en dag då jag ändå var ledig, ifall att. Jag satte även på mitt mobilalarm 15 minuter efter utsatt larmtid på lampan - ifall jag inte skulle vakna av lampan. Först och främst måste jag berätta att jag inte sov speciellt mycket den här natten. Men till sist hittade jag sömnen, 2-3 timmar innan min klocka skulle börja ringa. Att inte vakna av min Wake Up Light var ingen risk, vaknade dock inte av ljuset - utan av det förskräckligt höga, skrällande ljudet som skulle föreställa fågelkvitter. Tydligen råkade jag välja en lite för hög volym, jag sänkte volymen - men efter ca 30 sekunder hade volymen stegrat till samma skrällande ljusnivå igen. Att ställa in volymen var lättare sagt än gjort, jag gjorde precis som jag gjort dagen innan då jag ställe in alla nya inställningar - men klockan 06:30 är man knappast den skarpaste kniven i lådan. Det var krångligt att stänga av lampan, jag hade ingen aning om hur jag skulle göra. Det enda jag hittade var en snooze-knapp. Jag får erkänna att jag till och med skrek ÅT min lampa. Usch, det var ingen bra start på morgonen. Vi försöker med mer sömn och andra inställningar i morgon... 

Morgon 2:
...glömde jag sätta på lampan. Fattade inte att man måste sätta på och stänga av den varje gång. Nå, nytt försök i morgon. Har satt in nya inställningar så att allting borde vara på rätt (ställde ju in ganska mycket underliga saker under morgon 1 då jag försökte få ljudet att bli lägre). 

Morgon 3:
Nya inställningar: vaknade redan 06:15, trots att klockan skulle ringa 06:30. Vred mig i sängen, men det gick inte att ligga still. Ljuset blev bara ljusare och ljusare och till sist fyllde ljuset hela rummet. Man var klarvaken! Dock funderande inte ringklockan korrekt - den ringde inte alls. Som tur var hade jag mobilen larmad också.

Morgon 4:
Vaknade 15 minuter innan larmet skulle ringa. På grund av allt jobb med inställningarna har jag valt att låta mobillarmet ringa och lampans funktion får tills vidare endast vara att lysa. Börjar på riktigt tro att jag vaknar av lampan, vaknar ju trots allt 06:15 - då lampan lyst i 15 minuter. Detta har hänt två gånger nu. Tredje gången gillt i morgon?

Morgon 5:
Vaknade idag igen 15 minuter innan klockan ringde. Jag börjar verkligen tro att detta ljus gör något med min morgon. Dessutom känner jag mig mycket, mycket piggare på morgonen. Något jag aldrig trodde var möjligt då jag annars är otroligt morgontrött. Trist nog råkade jag tidigare idag sparka bort kabeln från eluttaget  vilket ledde till att alla mina inställningar raderades. Har ställt in saker på nytt, men är inte helt hundra på om det är samma inställningar som tidigare. Det återstår att se...

Morgon 6:
Jag vaknade helt okej av lampan trots andra inställningar. Men jag steg inte upp förrens klockan på mobilen ringde. Tror jag har lite för vag belysning på lampan. Måste se till att justera det.

Morgon 7:
Styrkan på lampan är justerad, och jag vaknade till liv 15 minuter innan klockan ringde. Jag tror absolut på denna lampa!

- - - - - - - - - - - - - - - -

Summering:
Efter att ställt om lampan tusen gånger så fungerade den ju riktigt bra. Förstår dock att folk ger upp i ett tidigt skede. Det är inte lätt att få alla inställningarna på grej. Men som summering är det helt klart värt att använda lampan - då man väl fått den att funka. Jag vaknade av mig själv, och kände mig piggare än vanligt. Som extra bonus såg man klart i rummet då man vaknade utan att fumla efter belysning. 

Plus: Funkar som radio och kvällslampa också.
Minus: Jobbigt att ställa in saker rätt, högtalarna är ganska dåliga.


En idyllisk reklambild av Wake Up Light

4 kommentarer:

Othilia sa...

Oo jag vill också ha en sån lampa!

Estelle sa...

Jag har en annan modell från Teknikmagasinet men blev så less på strulande inställningar, dåligt irriterande ljud m.m. att den bara står och skrotar.
Klarar mig lika bra på att vakna med en timerinställd lampa :)(sådan där timer man sätter i eluttaget)

Philips Sverige sa...

Ni borde ha testat originalet: Philips Wake Up Light istället för en kopia som kan strula ordentligt. http://www.philips.se/WakeUpLight

Qbrium sa...

Estelle: timerinställd lampa har jag inte hört om, men de lär väl fungera ungefär likadant?

Philips Sverige: Tack för er kommentar! Kan bra vara att kopian strular extra mycket. Idén är solklar och jag gillar den. Kan hända att jag köper ett original nu när jag testat själva idén.